Usein kysytyt kysymykset

*Mistä tiedän mihin seurakuntaan kuulun? Seurakuntasi määräytyy asuinpaikkasi mukaan. Voit tarkistaa asian täältä: https://evl.fi/seurakunnat.

*Mitä jos kuulumme kaverin kanssa eri seurakuntiin? Ilmoittautukaa molempien seurakuntien ripareille käyttämällä kaverikoodia. Esimerkki: Jos kuulutte Tikkurilan ja Hakunilan seurakuntiin, ilmoittautukaa ensin Tikkurilan ilmoittautumislinkillä Tikkurilan ripareille ja sitten Hakunilan ripareille Hakunilan linkillä. Muistakaa käyttää kaverikoodia.

*Voinko mennä jonkun muun kuin kotiseurakuntani riparille? Kyllä, voit ilmoittautua minkä tahansa seurakunnan tai järjestön riparille. Jos käyt riparin muualla kuin Vantaalla, ripariin kuuluva alkujakso eli kotiseurakuntaan tutustumisjakso käydään kuitenkin omassa seurakunnassasi. Ota yhteys kotiseurakuntasi riparityöntekijöihin, he neuvovat, kuinka sinun tulee toimia. Myös muualla kuin Vantaalla riparinsa käyvä riparilainen saa kotiseurakunnaltaan Rippiraamatun. Riparin jälkeen olet tervetullut kotiseurakuntasi isoskoulutukseen ja muuhun nuorten toimintaan.

*Menen järjestön tai jonkun muun seurakunnan järjestämälle riparille. Miten hoidan kotiseurakuntaan tutustumisen eli niin sanotun alkujakson? Saat ohjeet kotiseurakuntasi riparityöntekijöiltä. Alkujakson päätteeksi saat kotiseurakunnastasi Rippiraamatun. Riparin jälkeen olet tervetullut kotiseurakuntasi isoskoulutukseen ja muuhun nuorten toimintaan.

*En kuulu kirkkoon eikä minua ole kastettu, voinko tulla riparille? Kyllä voit! Keskustele asiasta myös huoltajiesi kanssa. Riparin aikana voit pohtia, haluatko, että sinut kastetaan ja liityt kirkon jäseneksi. Riparin voi käydä myös ilman, että sinut kastetaan.

*Minut on kastettu, mutta en kuulu kirkkoon, voinko tulla riparille? Kyllä, mutta riparin päättävä konfirmaatio edellyttää kirkon jäsenyyttä. Sinun tulee siis liittyä kirkkoon, jos haluat konfirmaation. Riparin voi käydä myös ilman, että sinut konfirmoidaan.

*Kuulun kirkkoon, mutta vanhempani eivät, voinko tulla riparille? Kyllä voit! Keskustele asiasta myös huoltajiesi kanssa.

*Kuulun toiseen kirkkokuntaan, voinko tulla riparille? Kyllä, mutta riparin päättävä konfirmaatio edellyttää luterilaisen kirkon jäsenyyttä. Sinun tulee siis liittyä evankelisluterialiseen kirkkoon, jos haluat konfirmaation. Riparin voi käydä myös ilman, että sinut konfirmoidaan.

*Voinko käydä vain riparin osallistumatta konfirmaatioon? Kyllä, tervetuloa mukaan. Pelkän riparin käyminen mahdollistaa kirkollisen vihkimisen eli niin sanotut kirkkohäät. Kummin tehtävät edellyttävät konfirmaation.

*Mistä voin tietää mikä riparivaihtoehto olisi minulle sopivin? Vantaan seurakunnat järjestävät rippileirejä, päiväripareita, yhdistelmä-ripareita, erityisen tuen riparin ja iltariparin. Seurakuntakohtaisesti valikoimassa voi vuosittain olla myös erilaisia teemaripareita, kuten musa- sportti tai eräripareita. On tärkeää, että keskustelet huoltajiesi kanssa erilaisista vaihtoehdoista ja riparin ajankohdasta.

*Miksi pitää ilmoittautua niin monelle riparille? Seurakunnasta riippuen riparille ilmoittautuu vuosittain 100-500 nuorta. Yhden ripariryhmän koko on enintään 25 nuorta. Kaikki eivät siis mahdu samaan ryhmään. Ilmoittautumisessa jokaisen pitää valita useampi ripari, jotta jokaiselle ilmoittautujalle löytyy paikka jostakin hänelle sopivasta ryhmästä.

*Täytän 14-vuotta vasta riparivuoden aikana (esim. olen mennyt vuotta aikaisemmin kouluun), voinko tulla riparille luokkakavereideni kanssa? Kyllä, kotiseurakuntasi kirkkoherran luvalla. Ole yhteydessä oman seurakuntasi riparityöntekijöihin.

*Ripari jäi viime vuonna käymättä, voinko tulla muutamaa vuotta vanhempana riparille? Kyllä, voit ilmoittautua riparille muiden mukana. Joka vuosi ripareilla on mukana useampia vähän vanhempia nuoria. Riparin voi käydä myös myöhemmin aikuisena ja esimerkiksi armeijassa.

*Voinko tulla riparille, jos käytän päihteitä? Kyllä, mutta kaikki Vantaan seurakuntien rippikoulu ovat täysin päihteettömiä. Keskustele asiasta huoltajiesi ja riparisi ohjaajien kanssa.

*Voinko tulla riparille, jos minulla on jokin sairaus tai lääkitys? Kyllä voit. Useimmat sairaudet eivät estä riparin käymistä. On tärkeää kertoa sairaudestasi ja lääkityksestäsi riparityöntekijöille, jotta asia voidaan ottaa huomioon ajoissa. Jos sairaus estää osallistumisen rippileirille, riparin voi käydä myös päiväleirinä, jolloin ei tarvitse olla öitä poissa kotoa. Riparin voi käydä tarvittaessa myös sairaalassa tai yksityisesti.

*Minulla on oppimisvaikeuksia, voinko tulla riparille? Kyllä. Erityistä tukea tarvitsevien nuorten riparivaihtoehtoja ovat inkluusioripari komassa otiseurakunnassa, seurakuntien yhteinen erityisen tuen päiväripari tai monimuotoinen iltaripari. Myös yksityisripari on aina mahdollisuus. On tärkeää kertoa oppimisvaikeuksista ripariryhmäsi ohjaajille, jotta oppimistasi voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla. Lisätietoja saat kotiseurakuntasi riparityönteijöiltä. Voit yhdessä huoltajiesi sekä riparityöntekijöiden kanssa pohtia sinulle sopivaa vaihtoehtoa.

*Mitä jos perheellämme ei ole varaa maksaa riparimaksua? Riparia ei tarvitse jättää käymättä perheen taloudellisen tilanteen takia. Riparimaksuun voi anoa avustusta seurakunnan diakoniatyöstä. Lisätietoja saat kotiseurakuntasi riparityöntekijöiltä tai diakoniatyöstä.

*Olen kadottanut saamani riparikirjeen/riparipassin enkä muista riparini aikatauluja, mitä teen? Ota yhteys oman ripariryhmäsi ohjaajaan tai ripareista vastaaviin työntekijöihin.

*En ole päässyt kaikkiin riparin alkujakson tapaamisiin, miten voin korvata poissaoloni? Ota yhteys oman ripariryhmäsi ohjaajiin ja sovi korvaavasta toteutuksesta heidän kanssaan.

// ]]>