YouTube-video

Raamatun tekstit ja saarna

Keskustelussa Jumalan kanssa Raamatun tekstit ovat hänen vuoronsa puhua meille. Jumalan puhe vaikuttaa lohduttamalla, rohkaisemalla ja haastamalla suhteessa omaan elämäämme. Tekstejä luetaan yleensä kolme: Uuden ja Vanhan testamentin lukukappaleet sekä evankeliumiteksti, ja niitä seuraa saarna. Evankeliumi kuunnellaan seisten, sillä se on Jeesuksen opetusta. Saarna on kuin pieni kulttuuritulkkaus messun sisällä: se avaa jotain siitä, miten tekstit liittyvät nykypäivään.

Evankeliumit = Neljä Jeesuksen elämästä ja opetuksista kertovaa kirjaa Uuden testamentin alussa

Uskontunnustus

Saarnan jälkeen keskustelun puheenvuoro vaihtuu, kun seurakunta tunnustaa uskonsa vastauksena Jumalan puheelle. Uskontunnustus lausutaan yhteen ääneen, joten kyse ei ole yksittäisen ihmisen uskon vahvuudesta, vaan seurakunnan yhteisen uskon sanoittamisesta. Teksti tiivistää suuren osan kristinuskon keskeisestä sisällöstä. Löydät sen virsikirjan takaa, ja se luetaan seisten.

Joukko ihmisiä katsoo alttaria.