Päätepisteenä pääkaupunkiseudun vanhin rakennus

Vantaan vanhan kirkkotien viimeinen piste on Pyhän Laurin kirkko Helsingin pitäjän kirkonkylässä (Kirkkotie 45).

Pyhän Laurin kirkko

Perillä ja eteenpäin

Olet perillä. Matka sisälsi seitsemän pysähdyspaikkaa. Esikuva löytyy Kristuksen ristintiestä. Me tarvitsemme kaiken kiireen, työn ja hälinän keskellä hiljaisuutta ja pysähtymistä. Vapahtajamme kehotti seuraajiaan vetäytymään aika ajoin hiljaisuuteen.

Hiljentyminen on aikamme vastakulttuuria. Nöyryys ja hiljaisuus oli Vapahtajamme työn salaisuus. Jos Vapahtajamme tarvitsi vetäytymistä ja pysähtymistä, miksi emme mekin?

Jeesus sanoo: "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon."

Jeesus ei jätä meitä toivottomaan hiljaisuuteen yksin. Hän tulee luoksemme tuoden meille armon, rakkauden, anteeksiantamuksen ja rauhan sanoja. Näitä sanoja on jaettu vuosisataisessa kirkossa, joka on koettu Jumalan läsnäolon paikaksi ja jossa sana on koskettanut.

Ympärilläsi on koko Vantaan vanhimmat rakennukset. Helsingin pitäjästä on aikanaan erotettu Helsinki. Tämä on pääkaupunkiseudun keskus, elämän keskus. Täältä saamme lähteä siunattuina eteenpäin elämän tiellä.

Ajatus Kirkkotiestä

Nykyisyys vilistää ohi katse suunnattuna tulevaisuuteen, mennyt istuu paikallaan ja mietiskelee omaa olemustaan. Kun katselet menneisyyttä täällä vanhan kirkon mailla, istahda sinäkin ja pohdi, oletko sellainen kuin haluat olla.

- Virpi Hämeen-Anttila

Rukous

Herra siunatkoon teitä ja varjelkoon teitä. Herra kirkastakoon kasvonsa teille ja olkoon teille armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa teidän puoleenne ja antakoon teille rauhan.
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.

Meditaatioteksti: kirkkoherra Jukka Nevala

Historiaa

Vantaan Pyhän Laurin kirkko on pääkaupunkiseudun vanhin rakennus. Se on myös Suomen suosituimpia vihkikirkkoja.

Suomen ensimmäistä Hääyötä vietettiin täällä vuonna 2009. Kirkossa järjestetään paljon konsertteja ja jumalanpalveluksia vietetään suomeksi ja ruotsiksi.

Kirkon vanhimmat osat, muurit, on muurattu vuosien 1455 ja 1460 välillä, mutta kirkon tarkkaa rakentamisvuotta ei tiedetä. Helsingin pitäjässä on ollut puinen kirkko jo 1401.

Puisen kirkon suojeluspyhimys oli Sankt Lars, Pyhä Lauri. Nimi tulee Roomassa 200-luvulla eläneestä diakoni Laurentiuksesta, joka tunnetaan köyhien auttajana.

Pyhän Laurin kirkkoa kutsutaan myös Helsingin pitäjän kirkoksi, koska se sijaitsee vanhassa Helsingin pitäjän kirkonkylässä. Ruotsinkielisen väestön asuttama Helsinge, Helsingin pitäjä, tunnetaan jo 1300-luvulta.

Kirkon viereen valmistui moderni Pyhän Laurin kappeli elokuussa 2010.

► Edellinen pysähdyspaikka