Tikkurilan kirkon kellopeli ja urut

Värikkäitä kelloja roikkuu rivissä.

Tornikellopeli eli carillon

Tikkurilan kirkossa on carillon eli tornikellopeli, eri sävelkorkeuksille viritetyistä kelloista koostuva soitin. Kellopeliä soitetaan käsin ja jaloin soittopöydän avulla. Keski-Euroopassa tornikellopelejä on runsaasti, mutta suomalaiseen äänimaisemaan Tikkurilan kirkon kellopeli on tuonut jotakin aivan uutta. Kellojen toteutuksessa on ollut keskeisessä roolissa vantaalainen kirkontorniteknikko Supavit Nummelin.

Kirkon tornikellopeli koostuu 31 kellosta ja sillä voi soittaa miltei millaista musiikkia tahansa. Suurin, 450-kiloinen kello, on yksi Tikkurilan edellisen kirkon kelloista. Soittimen muut kellot on valanut hollantilainen Koninklijke Eijsbouts Klokkengieterij.

Kellot sijaitsevat kirkossa tornin sijaan kellohuoneessa. Huoneen ulkoseinässä on pitsimuuraus, jonka läpi kellojen ääni pääsee ulos. (Kuva: Supavit Nummelin)

Urut

Lähikuva uruissa.

Tikkurilan kirkon urut on rakentanut urkurakentamo Veikko Virtanen Oy. Soinnillisen ja teknisen suunnittelun lähtökohtana on J. A. Zachariassenin soitinrakennustyyli. Urut eivät kuitenkaan ole historiallisen esikuvan mukainen kopio, vaan rakennettu juuri tätä kirkkosalia silmällä pitäen.

Urkujen modernin fasadin on suunnitellut Caspar Åkerblom yhteistyössä OOPEAAn kanssa. Suunnittelussa on otettu huomioon niin uuden kirkkosalin arkkitehtuuri, kuin urkujenrakentamiseen liittyvät tekniset vaatimukset. Urut kohoavat kohti alttaria, seuraten salin kohoavaa kattoa. Fasadi taittuu urkujen huipun kohdalta, myötäillen parven muotoilua ja luoden eri katselukulmia alttarille, kirkkosaliin ja parvelle. Fasadipillit on jaettu kahdeksaan eri niin sanottuun pillikenttään ja jokaisessa kentässä on pariton määrä pillejä. Fasadipillien sommittelusta voi nähdä viittauksia uusgotiikasta, joka oli yksi Zachariassenin urkufasadeille ominainen tyylisuunta.

Uruissa on 20 Vantaan Pyhän Laurin kirkon entisten, vuonna 1895 rakennettujen, urkujen pilliä. Myös tämä soitin edusti Zachariassenin tyyliä. Kaikkiaan Tikkurilan kirkon uruissa on 944 pilliä.

Kuvat: Supavit Nummelin ja Tuomas Uusheimo