Länsimäen kirkon taide

Talevan puureliefi tervehtii tulijaa

Länsimäen kirkon eteisaulaan on sijoitettu kuvanveistäjä Aimo Talevan (s. 1938) käsialaa oleva kookas puureliefi. Koivusta veistetty Varjelus-teos on 3,8 metriä korkea, leveyttä sillä on 0,90 metriä. Tyyliteltyä suojelusenkeliä esittävä reliefi on koverrettu ontoksi. Teos luovutettiin seurakunnalle vihkiäisissä.

Seurakuntien kiinteistölautakunta päätti vuonna 1985 Talevan teoksen hankkimisesta kuvataidetoimikunnan yksimielisestä suosituksesta. Ennen hankintapäätöstä kiinteistölautakunnan toiveesta työtä pienennettiin mittakaavallisesti käytettävissä olevaan tilaan nähden. Työ on valmistunut 1986.

Kirkon kellarikerroksen seinälle on ripustettu Sigrid ja Arvo Kolehmaisen vuonna 1988 lahjoittama ryijy. Työ on nimeltään Mooseksen palava pensas.

Lämminsävyinen sisustus

Kirkkosalin alttaripöytä ja papin polvistumispenkki, kirkkosalin risti, alttarikaide ja seurakuntalaisten polvistumispenkki sekä kolehtihaavitelineet ovat Veistotuote Oy:n valmistamia. Salin tuolit ja lasinen Matteus-kastemalja ja sen tamminen teline ovat ruotsalaisen Baltzar Beskow Ab:n mallistoa. Saarnastuoli on muurattu tiilestä.

Länsimäen kirkon liturgiset tekstiilit ovat tekstiilitaiteilija Päikki Prihan suunnittelemia. Kangas on tehty tilaustyönä Länsimäen kirkkoa varten.

Liturgisina väreinä tekstiilisarjassa ovat valkea, vihreä, punainen ja violetti. Sarjaan kuuluu neljä antependiumia, neljä saarnastuolin kirjaliinaa, kahdeksan stoolaa, neljä kasukkaa sekä kalkkiliinat ja alttaripöydän liinat.