Pysähdys kedolla

Vantaan vanhan kirkkotien neljäs paikka on Tuupakan kedolla, Hommaksenkujan ja Hommaksentien risteyksessä (karttahakuun Hommaksenkuja).

Ajatus Kirkkotiestä

On onni, kun kaupunkimme keskellä on luonnon keitaita. Kaupungissa ihminen meluaa, sotkee, kiirehtii ja hermoilee pikkuasioista. Luonnossa jokainen puu, kukka ja ruohonkorsi voi opettaa hänelle hiljaisuuden, kauneuden, suurpiirteisyyden ja ikuisuuden merkityksen.

- Virpi Hämeen-Anttila

Mitä huolehditte - katsokaa kedon kukkia!

Tällä paikalla on sijainnut suuri maatalo. Sen historia ja kuvat löytyvät läheiseltä taululta. Niityllä kukkivat lukuisat kukat ja muistuttavat meitä luonnon kauneudesta ja monimuotoisuudesta.

Tarvitsemme elämässämme kauniita keitaita. Sellaisia paikkoja, joihin on helppo pysähtyä ihailemaan Luojan luomaa kauneutta.

Täällä Jeesuksen vuorisaarnan opetukset tulevat meille helpommin ymmärrettäväksi. Meitä kehotetaan katsomaan kedon kukkia ja löytämään luodun kauneuden takaa Luojan.

Koko maailmankaikkeus on meille suuri salaisuus. Meiltä on salattu sen laajuus. Voimme vain ihmetellä sitä järjestystä ja säännönmukaisuutta, joka löytyy niin mikroskoopin avaamana kuin tähtikaukoputken löytämänä. Kaikki kauneus ympärillämme julistaa Jumalan rakkautta ja huolenpitoa meitä kohtaan.

"Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää. Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä.”

Rukous

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

Meditaatioteksti: kirkkoherra Jukka Nevala

Historiaa

Tuupakan keto eli Voutilan kallioketo on toinen Vantaan maakunnallisesti arvokkaista perinnemaisemakohteista. Vantaan ympäristöyhdistys järjestää kedolla kesäisin kunnostustalkoita.

Lisätietoa Suomen luonnonsuojeluliiton Vantaan yhdistyksen sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

► Edellinen pysähdyspaikka

► Seuraava pysähdyspaikka