Lasten ja nuorten kanssa

Varhaisnuorten tai nuorten kerhon ohjaaja

Koululaisten kerhot kokoontuvat eri puolilla seurakuntamme aluetta. Kerhot toimivat jakso-periaatteella. Jokainen kerho kokoontuu noin kuusi tai seitsemän kertaa peräkkäin.

Kerhonohjaajaksi voi hakeutua, kun on käynyt rippikoulun. Kerhon ohjaaminen on vastuullista ja omatoimista. Ohjaajaksi haluavat suorittavat kerhonohjaajan peruskurssin. Kerhon pitämiseen kuluu noin 1–2 tuntia viikossa ja lisäksi valmisteluun kuluva aika sekä kerhonohjaajien kuukausikokoukset. Seurakunnan varhaisnuorisotyöntekijät toimivat kerhonohjaajien apuna ja tukena.

Kerhon teemana voi olla oikeastaan mikä vaan, ja ehdotuksen aiheesta voi tehdä myös itse. Suosittuja ovat esimerkiksi kokkikerhot ja askartelukerhot.

Katso tästä esimerkkejä kerhotarjonnasta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Rippikoulujen isoset

Isoset ovat rippikoululaisten pienryhmien ohjaajia. Heidän tehtävänään on innostaa rippikoululaisia ja antaa heille tukea ja turvaa. Rippikoulun käyneet ovat tervetulleita syksyisin alkavaan isoskoulutukseen.

Isoskoulutus antaa mahdollisuuden päästä isoseksi talven ja kesän rippikoululeireille ja päiväripareille. Lisäksi se tarjoaa monenlaisia välineitä ihmissuhdetaidoista ryhmänohjaukseen ja kristittynä kasvamisen miettimistä omien vahvuuksien löytämiseen.

Isoskoulutus muodostuu koulutusilloista, leireistä ja tapahtumista sekä osallistumisesta muuhun nuorten toimintaan.

Rippikoulujen isoset

Pappi, rippikoulutyö
Vantaankosken seurakunta

Olen Margit Helin, Vantaankosken rippikoulutyön pastori. Nuorten keskuudessa olen saanut lempinimen Rippimamma, pidän tätä lempinimeä suuresti arvossa.

Minut on vihitty papiksi vuonna 2012 ja Vantaankoskella olen työskennellyt vuodesta 2014. Pidän valtavasti työstäni, minulla on ilo työskennellä monenlaisten ihmisten kanssa. Työhöni kuuluu erilaiset toimitukset, messut ja hartaudet, mutta erityisesti seurakuntamme rippikoulujen järjestäminen, kehittäminen ja ripareiden pitäminen. Nautin kovasti työstä nuorten parissa, siinä oppii aina jotain uutta!