Hakunilan ystävyysseurakunnat

Ystävyssseurakuntatyö perustuu ajatukseen ihmisten välisestä yhteydestä ylitse valtakuntarajojen. Se tuo kansainvälisyyttä seurakuntien toimintaan, vähentää ennakkoluuloja ja lisää ymmärrystä erilaisista oloista lähteneitä ihmisiä kohtaan.

Nissi, Viro

Kun Hakunilassa vuonna 1992 kaavailtiin ystävyysseurakuntatoiminnan aloittamista, juuri itsenäistynyt Viro oli monenlaisen avun tarpeessa. Viron läheinen sijainti innosti. Nissiin on Tallinnasta vain 40 km matka. Nissin seurakunnan kanssa ystävysseurakuntatyötä on ollut vuodesta 1992 alkaen.

Pian yhteyden alettua huomattiin, että Nissin kirkko oli ränsistynyt ja seurakunta tarvitsi rahaa sen kunnostamiseen. Ensimmäiset avustukset annettiin 1994. Hakunilan seurakunta on myös välittänyt kirkon kunnostamistyöhön ammattilaisia, kuten insinöörejä ja rakennusmestareita.

Hakunilan seurakunnan tiloissa toimi pienimuotoinen kierrätyskeskus, jonka tuotoilla hankittiin Nissiin ehtoollisleipiä ja alboja. Kun Hakunilan vanhaa kirkkoa purettiin, sen ikkunoita ja muuta tavaraa toimitettiin Nissiin.

Yhteistyötä on tehty myös seurakunnan työntekijöiden ja työmuotojen välillä. Kaksi Nissin pyhäkoulunopettajaa on ollut Suomessa koulutuksessa. Diakoniatyö on tehnyt avustusretkiä vanhainkotiin ja vienyt esimerkiksi pyörätuoleja niitä tarvitseville. Hakunilan seurakunnan työntekijät sekä luottamushenkilöt ovat tehneet tutustumismatkoja ystävyysseurakuntaan vuodesta 1993. Kuva Nissin kirkosta oikealla.

Nissin seurakunnan pappina toimii Lea Jants.

Emmaus, Vancouver, Kanada

Talviolympialaisten jälkitunnelmissa juhlittiin Vancouverin alueella suomalaisen luterilaisen työn ja oman seurakunnan 30-vuotisjuhlia sunnuntaina 14.3.2010. Juhliin oli tulossa ulkosuomalaisten piispa Wille Riekkinen vaimonsa pastori Seija Riekkisen kanssa, Kanadan Suomi-Konferenssin pappeja sekä muita kutsuvieraita. Koko suomalaisyhteisölle oli annettu kutsu näihin juhliin.

Hakunilan seurakunnan ystävävyysseurakunnan Emmauksen palveluksessa on ollut vuodesta 1979 rovasti (LCA) Jukka Joensuu vaimonsa Annelin kanssa. Jumalanpalvelusten pito aloitettiin New Westminsterissä Immanuel-kirkon tiloissa. Kaikkein tärkeintä oli saada ihmisiä jumalanpalveluksiin. Paikalliset suomalaiset ottivat ilomielin vastaan tämän uuden hankkeen. Siitä lähtien seurakunnan toiminta on ollut elävää ja vilkasta.

Velmema, Mordvan tasavalta, Venäjä

Venäjällä, Mordvan tasavallassa sijaitsee Inkerin luterilaiseen kirkkoon kuuluva Velmeman seurakunta.

Syyskuussa 2003 käyttöönsä vihitty Velmema-kirkko oli merkittävä avustuskohde Hakunilan seurakunnalle. Hakunilan seurakunta tuki Velmema-kirkon rakentamista kolmen vuoden aikana noin 94 000 eurolla. Hakunila oli Velmema-kirkon rakennusprojektin merkittävin yksittäinen tukija.

Velmema-kirkon lämminhenkisiin vihkiäisjuhlallisuuksiin syyskuussa 2003 osallistui iloinen joukko Vantaan Hakunilan seurakuntalaisia ja työntekijöitä.

lähetyssihteeri
Hakunilan seurakunta
Hakunilantie 48
01200 Vantaa

Olen Hakunilan seurakunnan osa-aikainen lähetyssihteeri. Koordinoin lähetyspiirejä. Kutsun vieraita kertomaan lähetystyöstä. Pidän yhteyttä nimikkolähetteihimme lähetyskentillä ja välitän heidän terveisiään seurakuntalaisille. Järjestän erilaisia kampanjoita ja keräyksiä ja olen mukana erilaisissa tapahtumissa tuomassa seurakuntaa tutuksi.