Taidetta kirkossa

Alkuperäinen Korson kirkko on vuodelta 1962. Kirkon työnimi oli Näkymätön valo. Kirkon mittava uudistus ja uusi seurakuntakeskus valmistuivat 2001.

Kirkkosalin leimaa-antavin piirre onkin valoisuus.

Valoseinä

Alttarin takana olevaa seinää nimitetään valoseinäksi. Korkeista ja kapeista ikkunoista tuleva valo yhdessä seinän pinnan ja kaarevan muodon kanssa luovat kirkkosaliin avaruutta ja kirkkautta.

Alttariseinän takana on uurnalehto, mikä tuo kirkkosalille omanlaisensa syvyyden. Seinän takaa voi sanoa ikuisuuden valon loistavan.

Kirkon parvelle on sijoitettu alkuperäisen kirkon vanha alttariristi, joka näkyy ohikulkijoillekin.

Vaihtuva alttaritaulu

Korson kirkon erikoisuus on vaihtuva alttaritaulu. Se oli vuonna 2005 valmistuessaan Suomen ensimmäinen alttaritaulu, jossa käytettiin myös liikkuvaa, sähköistä kuvaa.

Alttaritaulussa on kuuden eri taiteilijan eri tyylisiä teoksia, jotka ovat kukin esillä tiettyyn aikaan kirkkovuodesta.

Alttaritaulun sähköisen osan Alussa oli Sana on tehnyt kansainvälisesti tunnettu kuvataitelija Osmo Rauhala, jonka kädenjälkeä ovat myös esimerkiksi osa Tyrvään Pyhän Olavin kirkon maalauksista. Rauhalan työssä taivaalta sataa kirjaimia hiljalleen, lumihiutaleiden lailla. Silloin tällöin ne muodostavat sanoja Luukkaan jouluevankeliumista. Rauhalan työ on esillä joulun ajan adventista loppiaiseen.

Teoksen muut työt:

• Risto Vilhunen Se on täytetty: paastojen aikana ja pitkäperjantaina
  • Annukka Laine teospari Hauta ja Pääsiäisaamu: lankalauantaina ja pääsiäisyön jumalanpalveluksesta alkaen koko pääsiäisajan
  • Christer Åberg Helluntai: helluntaina, perhejumalanpalveluksissa ja lasten tapahtumissa
  • Jari Järnström Kristityn vapaus: kesäaika ja konfirmaatiot
  • Susanne Gottberg In memoriam: kirkkovuoden lopussa pyhäinpäivästä adventtiin ja hautaan siunausten yhteydessä

Modernit lasimaalaukset

Uudessa seurakuntakeskuksessa sijaitsevan kappelin ja seurakuntasalin lasimaalaukset on suunnitellut taiteilija Carolus Enckell

Seurakuntasalin teoksen teemana on Psalmi 23, ”Herra on minun paimeneni”.

Kirkon tekijät

• Vanha kirkko "Näkymätön valo", arkkitehti Olli Kuusi
  • Uudistettu kirkko ja seurakuntakeskus "Puro", arkkitehtiopiskelijat Jari Frondelius ja Jaakko Keppo
  • Palava enkeli -veistos kirkkosalissa, Raimo Jaatinen
  • Kirkkotekstiilit Katri Haahti
  • Keraamiset kastemaljat Irma Weckmann
  • Lasimaalaukset kappelissa ja seurakuntasalissa Carolus Enckell
  • metallikrusifiksi seurakuntasalissa Antero Toikka
  • Seurakuntasalin tekstiilityöt Elna Kaasik
  • Vanhan kirkon alttaritaideteos ”Minun Herrani ja minun Jumalani”, Oili Mäki (vanhassa seurakuntasalissa)
  • metalliteos pihalla Antero Toikka

Aikajana

• 1926 Korsossa toimii evankelisluterilainen rukoushuoneyhdistys.
  • 1953 Rosenbergin torppa otetaan käyttöön väliaikaiseksi seurakuntataloksi.
  • 1962 Korson ensimmäisen kirkon vihkii käyttöön 1. adventtina piispa Martti Simojoki.
  • 1966 Korson seurakunta perustetaan. Jäseniä on 9000.
  • 1967 Uudet urut vihitään käyttöön.
  • 1968 Korsossa pidetään piispantarkastus ja ensimmäiset seurakunnan työntekijät aloittavat viroissa. Lasten joulujuhlaan osallistuu yli 600 lasta.
  • 1976 Korson seurakunnan jäsenmäärä on noussut yli 10 000:n, työntekijöitä on 10.
  • 1977 Päiväkerhotoiminta alkaa.
  • 1979 Vietnamilaispakolaisia muuttaa Korsoon. Seurakunta tekee yhteistyötä SPR:n kanssa ja kirkolla toimii kielikoulu ja muita kerhoja.
  • 1990 Nuorisokahvilatoiminta alkaa samoin kuin nuoria auttava Operaatio Saapas.
  • 2001 Uudet tilat ja uudistettu kirkko otetaan käyttöön. Kirkon vihkii piispa Eero Huovinen.
  • 2002 Korson uurnahautausmaa vihitään käyttöön ja kirkko saa uudet urut.
  • 2003 LUMOn monitoimikeskus valmistuu kirkon naapuriin.
  • 2008 ”Tyhjän sylin muistokivi” pystytetään Korson uurnahautausmaalle.
  • 2011 Kirkon kulma avataan.
  • 2012 Korsossa on ollut kirkko 50 vuotta. Jäseniä on 19 500.