Hakunilan kirkon taide

Koskettava krusifiksi

Kirkkosalin vaikuttava alttariteos on virolaisen kuvanveistäjä Aleksander Litvinovin käsialaa.  Teoksen krusifiksi on valmistettu mahongista ja  sen ristiosa on mäntyä. Tekijä on kertonut työn olleen hänelle haastava erityisesti kasvojen osalta. Alttariteos on valmistunut vuonna 1996.

Lasimaalaukset kirkkosalin väripilkkuina

Puhuttelevan alttariteoksen lisäksi värikkäät lasimaalaukset luovat ilmeen kirkkosalille. Kirkkosalin väripilkkuja ovat tallinnalaisen lasitaiteilija Dolores Hoffmanin lasimaalaukset.

Alttariseinän oikealla puolella sijaitsevat kaksiosaiset työt kuvaavat Kristuksen toimintaa ja opetusta. Dolores Hoffman on luonut kuva-aiheet lähinnä Luukkaan evankeliumin pohjalta.

Alttariseinän vasemmanpuoleisten lasimaalausten aiheet liittyvät Vanhan testamentin maailmaan.

Alttariseinää vastapäätä on ylhäällä neljä abstraktia työtä. Niiden luonnonläheiset aiheet ovat syntyneet taiteilijan vaikutelmista vierailtuaan Hakunilassa.

Hakunilan kirkon kappeli

Dolores Hoffmanin töitä on esillä myös kirkon kappelissa. Samaan tilaan on sijoitettu myös vantaalaisen kuvanveistäjä Raimo Jaatisen rosoisen kaunis uniikkipronssiveistos ”Arkkienkeli Mikael”.

Kirkon laajennusosan valmistuttua Länsimäessä asuva vapaa taiteilija Pertti-Juhani Pylkkänen lahjoitti seurakunnalle Golgataa kuvaavan keramiikkareliefin ” Kallio mi halkesi”. Kappeliin sijoitettu teos on valmistunut vuonna 1984.