Hiljaisuuden jooga

Vietä levollinen hetki kehoa ja mieltä hoitaen. Kun rauhoitat mielesi ja keskityt rauhallisten liikkeiden myötä hetkessä elämiseen, löydät yhteyden sisimpään ja voit kokea pyhän läsnäoloa.

Hiljaisuuden jooga pohjautuu lempeisiin joogaliikkeisiin sekä vanhaan kristilliseen mystiikan traditioon ja sanattomaan rukoukseen. Liikkeet on muokattu perinteisen hathajoogan liikesarjoista kaikille sopiviksi. Hiljaisuuden joogan® on kehittänyt pappi ja joogaopettaja Heli Harjunpää.

Tällä sivustolla on kaksi Hiljaisuuden jooga -videosarjaa

• Askeleet Hiljaisuuden joogaan perehdyttää kristilliseen meditaatioon
  • toinen uusin alta löytyvä Minimeditaatiosarja tarjoaa lyhyitä pysähtymisen hetkiä arjen keskellä
  • Varaa harjoituksia varten mukavat joustavat vaatteet, joogamatto ja villasukat tai viltti loppurentoutukseen, jos palelet herkästi.

Minimeditaatioita päivääsi

Hellitä, hengitä, havahdu. Rauhallisia harjoitteita kehon ja milen hyvinvoinnin tueksi. Lyhyet videot rytmittävät päivän eri vaiheita ja tuovat niihin tarpeellista pysähtymistä.

1. Aamun avaus

2. Kun ajatus ei kulje

3. Kun keskipäivän uupumus iskee

4. Kun kaaos vyöryy mieleen

5. Kun sydän pomppi ilosta

6. Kun on vaikea rauhoittua

7. Illan rauhoittuminen

Askeleet Hiljaisuuden joogaan®

Harjoitus 1

Videosarja alkaa syventävällä johdatuksella Hiljaisuuden joogan® taustaan. Ensimmäinen joogaharjoitus sisältää rentouttavia koko kehon venytyksiä ja selän kiertoja. Varaa tähän harjoitukseen mukaan pieni tuki, esimerkiksi rullattu pyyhe tai pieni tyyny.

Harjoitus 2

Toisella harjoituskerralla tehdään mm. kiitollisuusasento, selän kiertoja, niska- ja hartia-alueen venytyksiä sekä selän taivutuksia.

Harjoitus 3

Kolmannessa harjoituksessa tehdään liikkuvuutta lisääviä kehon taivutuksia, voimakkaita soturiasentoja ja tasapainoa vahvistava puuharjoitus.

Harjoitus 4

Neljännessä harjoituksessa tehdään mm. ihana Lumme-harjoitus. Loppumeditaatiossa hiljennytään kuuntelemaan kehoa ja omaa sisäistä valoa. Raamatunlauseet rytmittävät fyysisiä harjoitteita.

Harjoitus 5

Tällä kertaa luvassa on lempeä kristillinen joogaharjoitus, jossa virkistäydymme, venyttelemme ja rentoudumme. Tavoitteena on löytää mielen hiljentymistä ja levollisuutta. Jokainen voi tehdä harjoituksen itselleen sopivalla tavalla.

Fyysinen rasittavuus tai asennon notkeus eivät ole keskeisiä, vaan tärkeämpää on oman itsen lempeä kohtaaminen ja Jumalan rakastavan läsnäolon kokemus. Tässä kuuntelemme kehoa ja koemme kokonaisvaltaista läsnäoloa keskittymisen kautta. Harjoituksen alussa ja lopussa hiljennymme yhteiseen rukoukseen. Pyydämme samalla Jumalan läsnäoloa tähän hetkeen ja koko elämäämme.

Hiljaisuuden joogakerrat Tikkurilan kirkko, kevät 2024

Tikkurilan kirkon alasalissa kokoontuvaa ryhmää ohjaavat pastorit Hanna Vuollo ja Tarja Korpela, sekä varhaiskasvatussihteeri Maaret Hirvensalo.

Hiljaisuuden jooga -ryhmä kokoontuu kevätkaudella 2024 Tikkurilan kirkon ala-salissa keskiviikkoisin 17.30–18.30. Joogaryhmä on maksuton ja kaikille avoin. Tilaan mahtuu 18–20 henkeä kerrallaan.

Keskiviikkoisin 17.1–22.5.2024, kello 17.30–18.30

17.1., 25.1., 21.2., 28.2., 6.3., 13.3., 20.3., 27.3., 3.4., 10.4., 17.4., 24.4., 8.5., 15.5. ja 22.5.

Huom! Joogaa ei järjestetä 1.5. (vappu).