Hakunilan kirkon historia ja arkkitehtuuri

Arkkitehti Pauli Halosen suunnittelema Hakunilan kirkko valmistui vuonna 1976 voimakkaasti kasvaneen Tikkurilan seurakunnan Hakunilan seurakuntataloksi. Hakunilan seurakunta itsenäistyi vuonna 1985.

Pauli Halonen on vastannut myös vuonna 1994 valmistuneiden kirkon laajennus- ja perusparannustöiden suunnittelusta.

Vuonna 1994 valmistuneen kohteen sisustussuunnittelu on Studio Winqvistin käsialaa. Piispa Eero Huovinen vihki uudistuneen rakennuksen samana vuonna Hakunilan kirkoksi.

Vaaleasävyisen kivikirkon julkisivu on kalkkisementtitiiltä. Kirkon roiskerapatut sisäpinnat ovat vaaleasävyiset. Rakennus on osittain kaksikerroksinen.

Lämminsävyinen kirkkosali luo läheisyyttä

Kirkkosali kutsuu valoisuudellaan ja kauneudellaan yhteyteen. Lämminsävyisen tilan värimaailma sointuu liturgisiin väreihin.

Kirkkosalin arkkitehtuuri on suunniteltu siten, että messun toimittajat ovat lähellä seurakuntalaisia. Arkkitehtuuri on muokannut seurakunnan papiston käsitystä messun toimittamisesta. Kirkkosalissa pönäkkä juhlallisuus ei toimi, koska tila ei sitä tue.

Muistopiha on paikka hiljentymiselle

Kirkon kainalossa sijaitseva pieni ja hiljentymiseen houkutteleva muistopiha on saavuttanut hakunilaisten suosion erityisesti pyhäinpäivän ja joulun aikoihin.

Edellämainittuina juhlapyhinä rauhallinen miljöö kylpee usein muistokynttilöiden luomassa valossa.

Muistopihaan on sijoitettu kesällä 1997 kuvanveistäjä, taiteilijaprofessori Laila Pullisen graniittiveistos ”Kun tuuli käy heidän ylitseen”.

Veistos on valmistettu Mäntsälän graniitista.