Avioliiton siunaaminen

Avioliitto voidaan siunata, kun

• avioliitto on solmittu siviiliviranomaisen edessä tai jonkin muun kuin luterilaisen kirkon käytännön mukaan ja
  • solmitulle liitolle halutaan siunaus myös luterilaisen kirkon perinteen mukaan

Tilaisuuden kulku

Avioliiton siunaaminen muistuttaa pitkälti kirkollista vihkimistä. Merkittävin ero on kysymysten sanamuodossa.

Avioliiton siunaamisen kaavassa ei ole sormusrukousta eikä sormuslupauksia. Sormusten vaihtamisen katsotaan kuuluvan avioliittoon vihkimiseen.

Siunaaminen voidaan toimittaa kirkossa tai muualla.

Avioliiton siunaamisen voi toimittaa kuka tahansa suomalainen luterilainen pappi missä päin maailmaa tahansa, koska avioliiton siunaaminen ei ole juridinen tapahtuma.

► Lue lisää kirkon yhteisiltä sivuilta

Voit varata avioliiton siunaamisen, juhlapaikan ja papin oman seurakuntasi kirkkoherranvirastosta. Vantaan seurakuntien kirkkoherranvirastojen yhteystiedot.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tästä voit tarkistaa oman seurakuntasi.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Kirjoita osoitteesi kohtaan Mihin seurakuntaan kuulun?