Hämeenkylän taidekirkko

Kirkkoa sisältäpäin katsottaessa on alttariseinä, jonka erikoisen rakenteen ansiosta päivänvalo sekä iltahämärä siivilöityvät vuorokauden ja vuodenajan mukaan ja saavat sekä seinän että taideteokset elämään.

Modernit taideteokset, jotka ovat taidemaalari Silja Rantasen ja kuvanveistäjä Martti Aihan teoksia, kertovat kirkkovuoden tärkeimmän juhlan, pääsiäisen tapahtumista. Näin ne viittaavat keskiaikaisen kirkkotaideperinteen mukaan "Kristuksen kärsimystien 14 pysähdyspaikkaan". Teokset kuljettavat katsojaa tuomiosta alkaen hautaamiseen ja ylösnousemukseen saakka.

Pääosa teoksista sijoituu kahteen kerrokseen alttariseinälle. Kuvanveistäjä Martti Aihan pastellinsävyiset työt ovat alttarin takana, taidemaalari Silja Rantasen teokset lähes katon rajassa. Aihan sivuseinille sijoitetut työt ovat sävyiltään voimakkaampia. Ne sitovat kokonaisuuden Rantasen teosten kanssa yhtenäiseksi 14 teoksen teossarjaksi.

Katso videoesittelyt teoksista

Kirkkotekstiilit, urut ja kellot

Kirkkotekstiilit ovat tekstiilitaiteilija Katri Haahden käsialaa. Alttaritekstiilit ja saarnatuolin kirjaliinat ovat läpikuultavaa sideharsoa, joka on vahvistettu lasikuidulla ja kirjailtu käsin. Kirjotut tekstiilit on vielä käsitelty hartsilla.

Urut edustavat soinniltaan pohjoismaista romantiikkaa. Uruissa on 24 äänikertaa. Julkisivun on suunnitellut kirkon arkkitehti Olli Pekka Jokela yhteistyössä urkurakentamo Veikko Virtasen kanssa.

Kirkonkellojen sävelmät ovat säveltäjä Einojuhani Rautavaaran käsialaa.

Hämeenkylän kirkon alttari.