Lasten askartelutarvikkeita.

Katsomuskasvatusyhteistyö Tikkurilan seurakunnassa

Toimintamme perustuu syksyllä 2017 voimaan tulleeseen varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmaan. Katsomuskasvatuksen tavoitteena on suvaitsevaisuuden, keskinäisen kunnioituksen, yhteisymmärryksen ja yhteiskuntarauhan rakentaminen.

Seurakunta voi olla varhaiskasvatuksen tukena muun muassa seuraavissa asioissa:

• Tutustuminen paikalliseen uskonnolliseen kulttuuriin ja historiaan. Kirkot ja seurakunta voivat toimia oppimisympäristöinä.
  • Kristilliseen juhlaperinteeseen tutustuminen.
  • Autamme omalta osaltamme toteuttamaan varhaiskasvatuslain tavoitetta tutustua  sekä omaan että muihin lähellä oleviin uskontoihin esimerkiksi ideoimalla, vinkein ja mallituokioin.
  • Materiaalin lainaaminen.

Varhaiskasvatuksen kanssa yhteistyötä suunnitellessamme käytämme apuna Kumppanuuden korimallia: Seurakunta varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitoksen kumppanina. Katso lisää tästä

Keväällä 2021 on avattu uudet Kasvua katsomuksesta nettisivut. Sivuilla ajankohtaista tietoa ja materiaalia katsomuskasvatuksen pedagogiseen kehittämistyöhön. Käy tutustumassa. Kasvua katsomuksesta - evl.fi

Tikkurilan seurakunnan kevään 2024 katsomuskasvatukseen voit tutustua selailemalla esitettämme aiheesta:

varhaiskasvatussihteeri
Tikkurilan seurakunta
PL 69
01301 Vantaa

Varhaiskasvatussihteerinä Tikkurilan seurakunnassa organisoin katsomuskasvatusyhteistyötä päiväkotien kanssa. Sitä toteutan yhdessä lastenohjaajien, pappien ja kanttoreiden kanssa. Katsomuskasvatusyhteistyöstä voit lukea lisää tästä. Päiväkodit löytävät aiheesta lisätietoa tästä.

Lastenkirkot messun yhteydessä ovat myös osa työtäni. Lastenkirkonohjaajina toimivat koulutetut vapaaehtoiset. Lisäksi työhöni kuuluvat muut, erilaiset työtehtävät lasten ja perheiden toimintaa suunnitellessamme ja toteuttaessamme.

Olen ollut töissä Tikkurilan seurakunnassa yli kymmenen vuotta. Välissä sijaistin yhden vuoden myös Vantaan seurakuntayhtymässä kehitysvammaistyön diakonia.

Tykkään tehdä töitä täällä! Ilmapiiri on mukava, rento ja kannustava.

Vapaa-ajalla iloa tuovat luonto ja liikunta, perhe, ystävät, lukeminen ja elokuvat.