Kierros hautausmaalla

1. Sankarihauta
Sankarihauta-alueen on suunnitellut kuvanveistäjä Aimo Tukiainen. Se koostuu graniittimuurin ympäröimästä sankarihauta-alueesta, porteista, joiden kautta sankarihaudalle kuljetaan sekä kookkaasta pronssirististä.

Sankarihauta-alue valmistui syksyllä 1964 lukuun ottamatta portteja, jotka valettiin 1965. Vuonna 1974 toinen porteista varastettiin ja myytiin romumetallina romukauppaan.

Alkuperäiset portit oli valettu siten, ettei niistä ollut jäljellä muottia. Kuvanveistäjä Tukiainen joutui valmistamaan porttia varten uudet muotit. Uusi portti valmistui vasta syksyllä 1978.

2. Cronstedtin suvun hautakappeli
Herttoniemen kartanon omistajan vara-amiraali Carl Olof Cronstedt (1756 - 1820) ja hänen vaimonsa kreivitär Beata Sofia Wrangel (1762 - 1840) on haudattu valkoiseksi rapattuun hautakappeliin, joka sijaitsee kirkkotarhan vanhan osan itäpuolella. Oven päällä olevassa kivitaulussa on molempien sukujen vaakunat.

Uusklassisen hautakappelin lienee suunnitellut Herttoniemen kartanon päärakennuksen suunnittelija arkkitehti Pehr Granstedt.

3. von Wendtin suvun hautakappeli
Linnan kartanon omistaja, kenraaliluutnantti Alexander Jakob von Wendt rakennutti vuonna 1848 hautausmaan toisen hautakappelin. Suvun vaakuna on hakattu kiveen kappelin oven päälle. Hautakappeli on yhä saman suvun käytössä.

4. Saksalaisten sotilaitten hauta
Helsingin pitäjän seurakunta on pystyttänyt muistomerkin saksalaisille sotilaille, jotka kaatuivat punaisia vastaan käydyssä taistelussa Kylmäojan seutuvilla huhtikuussa 1918.

5. Sotakamreeri Weckströmin hauta
Hautakivistä vanhin on Tuomarinkylän kartanon rakennuttajan sotakamreeri Johannes Weckströmin (1753 - 1811) hauta. Kiven molemmilla puolilla kuvataan vainajan hyveitä ja jälkeenjäävien surua ajan tavan mukaisesti. Kiveä ympäröi valurauta-aitaus.

6. Muistelupaikka Portti ikuisuuteen
Vantaalaiset voivat muistaa muualle haudattuja läheisiään Arvo Siikamäen veistoksen ääressä kukin ja kynttilöin.

7. Muistolehdon nimimuuri
Muistolehtoon on vuodesta 1982 lähtien kätketty vainajien tuhka ilman uurnaa. Mikäli omaiset haluavat, vainajan nimi voidaan kaivertaa nimimuuriin kiinnitettävään nimilaattaan. Nimimuurin on suunnitellut arkkitehti Tuula Taponen.

8. Puukirkon muistomerkki
Heikki Häiväoja on suunnitellut vanhan puukirkon paikalle muistomerkin, joka paljastettiin 1968. Puukirkko on myyty 1818 Malmille, jossa se purettiin.

Helsingin pitäjässä on ollut Pyhälle Laurille omistettu kirkko jo 1400-luvun alussa. Se lienee ollut suorakaiteen muotoinen hirsirakennus.

► Avaa kartta