Nimikkolähetti Taneli Skyttä

Taneli Skyttä työskentelee Kreikan Diasporatyön parissa. "Keskityn työssäni siihen, että järjestöllemme kertynyt osaaminen tulee hyödynnettyä ja moninkertaistettua liikkeellä olevien kansojen siunaamisessa. Tämä toteutuu läheisessä yhteistyössä pakolaisvaltatien varrella toimivien seurakuntien, järjestöjen ja verkostojen kanssa. Panostamme yhä enemmän uusien kristittyjen osallistamiseen yhteisessä tehtävässämme."

Nimikkolähetti Erja Tillgren

Medialähetys Sanansaattajien (Sansa) lähetystyöntekijä Erja Tillgren lähtee MediaWorksin (ent. OM EAST) palvelukseen Itävaltaan alkuvuodesta 2022. Erja tulee toimimaan OM:n ja kumppanijärjestöjen paikallisten tiimien mediatyön koulutus- ja kehittämistehtävissä Wienistä käsin. Operaatio Mobilisaatio on kansainvälinen yhteiskristillinen lähetysjärjestö, joka toimii yli sadassa maassa. Itävallassa, Wienin läheisyydessä toimiva MediaWorks on globaali, digitaalisen ja painetun median tukiyksikkö eri maissa toimiville lähetystiimeille. Porvoosta kotoisin oleva, nyt pääkaupunkiseudulla asuva Erja on koulutukseltaan lastentarhanopettaja ja kasvatustieteen maisteri. Hän on työskennellyt Sansan palveluksessa vuodesta 2011. Hän on toiminut sekä hallinnon että ulkomaisen työn suunnittelun ja seurannan tehtävissä. Kolmen viimeisen vuoden aikana hänen työnsä painopiste on ollut erityisesti Sansan ulkomaisen työn arvioinnin kehittämisessä ja media- ja yleisötutkimuksen parissa. Hän on yhdessä mediatutkija Eila Murphyn kanssa mm. auttanut Sansan kumppanien FEBC-Kambodžan ja FEBC-Mongolian sekä Indonesian Toivoa naisille -työn tiimejä seurannan ja yleisövuorovaikutuksen kehittämisessä. ”Olen todella innostunut tästä uudesta mahdollisuudesta elämässäni, ja kiitollinen Jumalalle hänen johdatuksestaan minun näköiseni paikan avautumisessa! Olen kantanut lähetystyötä sydämessäni jo kymmeniä vuosia. Kiinnostus alkoi maailmanparantajan herätyksenä teini-iässä ja syveni opiskeluaikana Opiskelijoiden Lähetysliitossa toimimisen ja eri kulttuureissa vietettyjen vuosien myötä. Sansa-vuosien aikana lähetysrakkaus on kypsynyt kutsuksi lähteä itse. Ja vaikka lähetystehtävän edessä tunnen itseni hyvin pieneksi, on turvallista tietää, että meillä on suuri Jumala, joka, samalla kun kutsuu, myös varustaa tehtävään.”

Nimikkolähetti Ken Takaki

Ken Takaki on ollut vuosia Hämeenkylän seurakunnan nimikkolähettinä. Hän asuu Helsingissä perheensä kanssa. Kenin työnä on kääntää luterilaisia opetustekstejä japaniksi Internetiin, esimerkiksi Bible-Toolboxiin. Ken tekee työtä myös Helsingissä asuvien japanilaisten parissa.

Ken kertoo, että japanilaisen on usein vaikea olla erilainen. Tästä syystä kynnys kirkkoon on korkea. Internetin kautta japanilainen kuitenkin voi tutustua kristinuskoon ja saada vastauksia kysymyksiinsä. Luterilaisten opetustekstien kääntäminen japaniksi ja levittäminen Internetissä vie sanomaa syntien anteeksiantamuksesta maahan, jossa kristityt ovat pienenä vähemmistönä. Tule mukaan Internet-lähetystyöhön antamalla lahjasi ja rukoustukesi.

Kuva: sley.fi

Nimikkolähetti Katja Tynkkynen

Katja Tynkkynen työskentelee Latinalaisen Amerikan aluetiedottajana ja kummityön koordinaattorina Suomen Lähetysseuran työntekijänä. Hän asuu Kolumbiassa yhdessä puolisonsa Antin ja kaksivuotiaan poikansa Pietarin kanssa. Työalueeseen kuuluvat Kolumbian lisäksi Bolivia ja Venezuela.

"Kolumbia on kärsinyt vuosikymmenien ajan sisällissodan ja huumekaupan aiheuttamista väkivaltaisuuksista, ja ihmisoikeusrikkomukset ovat arkipäivää. Lähetysseura tukee maassa muun muassa ruohonjuuritason rauhanhankkeita, ihmisoikeustyötä sekä kummityötä. Myös Venezuelan työ kohtaa monia haasteita maan kamppaillessa poliittisen kriisin ja humanitaarisen katastrofin kanssa.

Boliviassa Lähetysseuran työ keskittyy etenkin alkuperäiskansojen ja naisten aseman vahvistamiseen sekä lapsityöläisten olojen ja koulutuksen sekä ruokaturvan parantamiseen. Työalueen maissa tuloerot ovat hyvin suuria. Lähetysseura kumppaneineen tekee työtä kaikkein haavoittuvimpien ryhmien parissa.

Olen hyvin kiitollinen päästessäni tekemään työtä, jossa voin omalla pienellä panoksellani olla mukana edistämässä oikeudenmukaisen rauhan rakentamista sekä ihmisoikeuksien toteutumista. Lasten oikeudet ja lastensuojelu ovat minulle sydämen asioita, ja kummityön koordinaattorina saan olla mukana ehkäisemässä lasten ja nuorten syrjäytymistä. Tiedottajana pääsen raportoimaan maiden tilanteista sekä kertomaan työmme tuloksista alueella. Olen äärimmäisen kiitollinen kaikesta tuesta ja rukouksista Kolumbian ja työmme hyväksi."

Kuva: Suomen Lähetysseura

Projektityön koordinaattori
Hämeenkylän seurakunta

Aikuistyö ja lähetystyö.

Terve! Olen Espoolainen nuorimies, nimeltäni Jarkko.

Ajauduin hyvässä johdatuksessa Vantaan puolelle töihin jalkapallopelien kautta. Minulle selvisi, että noin 8 kilometrin päässä kodistani on upea seurakunta täynnä hienoja ihmisiä.

Palvelen Hämeenkylän seurakunnassa nyt kolmatta vuotta ja olen kiitollinen, että saan olla juuri täällä töissä. Toimin projektityön koordinaattorina, mutta vastuualueina ovat myös lähetystyö, jota sain itsekin tehdä Mongoliassa urheilulähetystyön merkeissä, sekä vapaaehtoistyö. Monessa saan siis olla mukana, joten varmasti näemme! :)

Minulle saa ihan rohkeasti soittaa tai tulla juttelemaan.