Helsingin pitäjän hautausmaan historiaa

Hautausmaan vanhin hautakivi on sotakamreeri Johannes Weckströmin haudalla. Weckström rakennutti Tuomarinkylän kartanon 1700-luvulla ja lahjoitti kirkkoon arvokkaat hopeiset ehtoollisvälineet.

Kirkon vieressä on myös Cronstedtin suvun hautakappeli, johon on haudattu Suomenlinnan linnoituksen komentaja ja Herttoniemen kartanon omistaja vara-amiraali Carl Olof Cronstedt. Cronstedtin suvun kappelin vieressä on Ullnerin suvun hautakammio. Sen sisäänkäynnin päällä on avointa kirjaa esittävä marmoriveistos.

Von Wendt -suvun kappeli on 1800-luvun puolivälistä. Kappeliin on haudattu ensimmäisenä Anna Natalia von Wendt, kenraaliluutnantti Alexander Jakob von Wendtin puoliso, joka kuoli miehensä ollessa Unkariin suuntautuneella sotakomennuksella.

Lue myös:

Vantaan Pyhän Laurin kirkon historia