Laulu- ja käsikelloyhtye Sonus

Vantaankosken seurakunnassa voi myös soittaa instrumenttia, jota useimmissa kirkoissa ei vielä ole – käsikelloja. Niiden kotimaa on Englanti, jossa 1600-luvun lopulla kehitettiin pienet kellot suurten kirkonkellojen soittometodien (engl. change ringing) harjoituskelloiksi.

Suomeen käsikellot löysivät tiensä Yhdysvalloista, missä kanttorimme Sinikka Honkanen yllätyksekseen törmäsi tähän instrumenttiin v. 1988.

Sonus on soittanut eri kokoonpanoissa jo vuodesta 1990. Yhtye on konsertoinut koti- ja ulkomailla yhtyeenä ja kvartettina, ja keväästä 2012 on laulukin löytänyt taas tiensä Sonuksen ohjelmistoon. Yhtyesoitto on yhteistyötä, kovaa harjoittelua ja musiikista nauttimista. Hyvässä porukassa soittaminen on hauskaa, haastavaa ja hulvatonta.

Sonuksella on viisi oktaavia käsikelloja, jotka on valmistanut Schulmerich Carillons. Keskioktaavien kellot löytyvät peräti kaksin kappalein, ja kellojen sointia täydentävät neljän oktaavin sarja putkikäsikelloja (engl. Chimes). Kaikessa komeudessaan Sonus siis soi 61 kellolla, 25 tuplakellolla ja 49 putkikäsikellolla!

Haluatko soittaa tai laulaa Sonuksessa?

Sonus harjoittelee kahtena iltana viikossa: käsikelloyhtye harjoittelee maanantaisin Myyrmäen Virtakirkossa klo 18.30-20.30, lauluyhtye harjoittelee torstaisin klo 18.30-20 Martinristin seurakuntatilassa Martinlaaksossa.

Uusia soittajia tai laulajia otetaan pääsääntöisesti elokuussa ja tammikuussa, kun uusi harjoituskausi alkaa. Aikaisempaa soittokokemusta ei tarvita. Kellonsoittajan tärkeimmät taidot ovat nuotinluku ja käsien koordinaatio: kun vasen käsi soittaa kauniin kaarevia puolinuotteja, oikealla pitäisi pystyä vaikka ”sheikkaamaan”! Soittamisessa on mukana koko vartalo.

Voit tiedustella tutustumiskäynnistä tai koelaulusta sähköpostitse osoitteessa sonuskellot@gmail.com tai sanna.helastera@welho.com.

Linkki avautuu uudessa välilehdessäsonuskellot.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Sonus konsertoimaan tai soittamaan juhliisi

Vähintään kaksi kertaa vuodessa Sonus järjestää oman konsertin, yleensä touko- ja joulukuussa. Pyynnöstä yhtye konsertoi myös muulloin: Sonus on esiintynut tilauksesta esimerkiksi syntymäpäivillä, pikkujouluissa ja häissä. Jo neljän soittajan kokoonpanolla syntyy kauniita tulkintoja vanhoista ja uusista kappaleista. Kyselyt voi osoittaa Sanna Helasterälle (yhteystiedot alla).

Sanna Helasterä
sanna.helastera[at]welho.com

Levytykset

Omat CD:t (saatavana kirkkoherranvirastosta):

• Fum Fum Fum (2010)
  • Sonus (2004)
  • Handbell Music for Northern Nights (1997) (loppu)

Sonus on myös mukana levyllä Valo koskettaa (saatavana kirkkoherranvirastosta) sekä lukuisilla kuorolevyillä.

Briefly in English

Sonus Handbell Ensemble was the first handbell choir in Finland when it was founded in 1990. It was in the USA where Sinikka Honkanen, an organist at the Vantaa Parish in Finland, first heard handbell music, was captivated by it and brought it overseas to Finland.

Today, Sonus Handbell Ensemble performs on a five-octave set of Schulmerich handbells, both in Finland and abroad. It has made three recordings of its own (the latest two, from 2010 and 2004, can be purchased at the parish office).

Contact information

Sanna Helasterä