Hämeenkylän kirkolla

Vantaan vanhan kirkkotien toinen pysähdyspaikka on modernilla Hämeenkylän kirkolla (Auratie 3).

Hämeenkylän kirkko

Ajatus Kirkkotiestä

Jumala ompi linnamme. Elämän myrskyssä tarvitsemme turvapaikkoja ja kiinnekohtia.

- Virpi Hämeen-Anttila

Rukous

Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Isän Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon Sinun kanssasi.

Meditaatioteksti: kirkkoherra Jukka Nevala

Jatka matkaasi iloiten

Kaunis uusi vantaalainen kirkkoarkkitehtuuri puhuttelee. Kirkko ja korkealle kohoava risti kirkon katolla julistaa meille tuonpuoleista todellisuutta ajassamme. Rikkomuksemme on sovitettu. Tie taivaaseen on avoinna Kristuksen tähden.

Kirkkomaalla kohtaa vantaalainen historia: menneet sukupolvet ja nykyinen kokoontuva seurakunta. Nämä molemmat odottavat tulevaisuutta sekä Kristuksen paluuta.

Hämeenkylän seurakunnan kirkkoa on kutsuttu taidekirkoksi. Arkkitehtuuri ja sisällä oleva taide pitävät esillä hiljaisen viikon sanomaa, Kristuksen kärsimystietä ja ihmisen osaa luomakunnassa.

Kirkkovieras, taiteen katsoja johdatetaan lempeästi kohti pääsiäistä ja ylösnousemuksen aamua. Aamun auringon nousu idästä valaisee alttarin ja on ylösnousemuksen vertauskuva. Vanha kirkko opetti, että Kristuksen tulemuksen suunta on itä. Kristikunta on tulevaisuuden ja toivon yhteisö.

Katsomme turvallisin mielin tulevaisuuteen. Jatka matkaasi iloiten.

"Muista Jeesusta Kristusta joka on kuolleista herätetty."

Meditaatioteksti: kirkkoherra Jukka Nevala

Historiaa

Hämeenkylän kirkkoa kutsutaan taidekirkoksi. Taidemaalari Martti Aihan ja kuvanveistäjä Silja Rantasen taideteokset kertovat kristittyjen suurimmän juhlan, pääsiäisen tapahtumista.

Ne viittaavat keskiaikaisen kirkkotaideperinteen mukaan "Kristuksen kärsimystien 14 pysähdyspaikkaan". Teokset kuljettavat katsojaa Jeesuksen tuomiosta alkaen hänen hautaamiseensa ja ylösnousemukseen saakka.

► Edellinen pysähdyspaikka

► Seuraava pysähdyspaikka