Länsimäen kirkon kellot kutsuvat juhlaan

Länsimäen kirkon kellot soittavat sunnuntaiaamuisin melodian alkua Juhlimaan tulkaa -virrestä. Sama sävelmä toistuu myös uudenvuodenyönä vuodenvaihteen lyöntien jälkeen.

Vuonna 1986 Länsimäen kirkko oli ensimmäisiä kirkkoja, jonka kello-ohjelma rakennettiin samana vuonna käyttöön otetun uuden virsikirjan melodioiden pohjalta. Kelloja soitetaan automaattisen soitto-ohjelman avulla. Siihen on ohjelmoitu omat melodiat muun muassa kiitos-, ehtoo- ja huomensoitoiksi. Automaattisessa valikossa on omat äänet myös juhla-, rukous- ja yhteissoitoille.

Kirkossa on kolme kelloa, jotka on valmistettu Petit & Fritsen valimossa Hollannissa. Kellojen materiaalina on käytetty korkealaatuista kellopronssia.

Kelloista matalaäänisin on (A1 ) 75 senttimetriä korkea ja se painaa 455 kiloa. Keskimmäinen kello on (D2 ) 56,5 senttiä korkea. Painoa sillä on 185 kiloa. Pienimmällä kellolla (E2 ) on korkeutta 50 senttimetriä ja painoa 132 kiloa.

Kelloihin on kaiverrettu seuraavat tekstit:
A1 : Ecclesiae Vandaensiae MCMLXXXI
D2 : Vantaan seurakunnat 1986
E2 : Vanda församlingar 1986

Länsimäen kirkon kellotapuli.

Parvella digitaaliset urut

Länsimäen kirkossa on digitaaliset Allen ADC 2010 -merkkiset urut. Alun perin soitin hankittiin väliaikaiseksi soittimeksi Myyrmäen kirkkoon.

Kirkon uruissa on kaksi viiden oktaavin sormiota ja jalkio. Pähkinäpuisessa soittimessa on 31 äänikertaa. Urut sijaitsevat parvella kirkkosalin takaosassa.

"Länsimäen kirkossa on sähköurut, ei mekaaniset, eli ääni tulee kaiuttimista. Siksi esimerkiksi häiden musiikista kannattaa keskustella etukäteen kanttorin kanssa. Kirkon alakerrassa on myös piano, joten vaikkapa lauluesitys pianon säestyksellä onnistuu hyvin."

- Riikka Jäntti, Hakunilan seurakunnan kanttori