Samaa sukupuolta olevien parien häät

Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. (1. Kor. 13:4)

Onnea ja siunausta tulevaan hääpäiväänne!

Samansukupuolisten parien häissä on samat käytönnöt kuin erisukupuolisten häissä. Käytöntöihin ja valmisteluihin voi perehtyä hääsivuillamme.

Vihkipapin varaaminen

Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo ilmoitti elokuussa 2020, että Helsingin hiippakunnan papit voivat vihkiäLinkki avautuu uudessa välilehdessä avioliittoon myös samaan sukupuolta olevia pareja. Vihkipapiksi käy siis kuka tahansa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon pappi, joka vihkii samaa sukupuolta olevia pareja. Alla olevasta linkistä löydätte sateenkaaripappien yhteystiedot, jotta voitte olla yhteydessä suoraan toivomaanne pappiin.

Linkki avautuu uudessa välilehdessäTästä linkistä löytyvät Suomen sateenkaaripapitLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Seurakuntatilojen varaaminen Vantaalla

Vantaalla Vantaankosken seurakunta ja Vanda svenska församling tarjoavat seurakuntatilojaan ja kirkkojaan samaa sukupuolta olevien parien vihkitilaisuuksiin ja hääjuhliin. Näiden seurakuntien suosittuja vihkipaikkoja ovat mm. Vantaan Pyhän Laurin kirkko ja Seutulan kappeli.

Kysy tilojen käytöstä seurakuntasi kirkkoherranvirastosta.

Rekolan ja Tikkurilan seurakunnat tarjoavat tilojaan rukoushetkiin ja hääjuhlaan, mutta eivät vihkimiseen.

Maistraatissa solmittua avioliittoa voi juhlistaa esimerkiksi vapaamuotoisella rukouksella avioliiton solmineiden kanssa ja puolesta. Rukouksessa kiitetään yhdessä Jumalaa elämän lahjoista ja pyydetään Jumalan huolenpitoa ja johdatusta. Tilaisuuden voi suunnitella yhdessä papin kanssa. Se voi olla avioparin pieni ja arkinen yhteinen hetki tai suurempikin suvun ja ystävien kanssa toteutettava juhla.

Kirkkotilan käytöstä ja seurakunnan tilojen vuokraamisesta juhlaa varten päättää kussakin seurakunnassa seurakuntaneuvosto.

Esteet voi tutkituttaa seurakunnassa

Ennen vihkimistä täytyy suorittaa avioliiton esteiden tutkinta. Siinä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu.

Esteitä avioliitolle ovat esimerkiksi jo voimassa oleva avioliitto ja liian läheinen sukulaisuussuhde. Esteiden tutkintaselvityspyyntö tulee jättää vähintään seitsemän päivää ennen vihkipäivää, ja jos toinen puolisoista ei ole Suomen kansalainen, voi tutkinnassa mennä jopa viikkoja.Avioliiton esteiden tutkinnan voi pyytä siinä seurakunnassa, johon toinen tulevista puolisoista kuuluu. Avioliittoon aikovia voidaan myös muistaa jumalanpalveluksen yhteisessä esirukouksessa.

Avioliiton esteiden tutkintaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kaksi miestä pitää toisiaan kädestä
Sateenkaarilipussa teksti rakastettu.