Kirkosta saa tukea suruun

Suru ei pääty hautajaisiin. Vertaistuki ja keskustelu ammattilaisen kanssa saattavat auttaa surun käsittelyssä. Seurakunnat järjestävät sururyhmiä, joissa kokemuksiaan voi käsitellä. Papin kanssa voi myös puhua surusta.

Suru tekee työtään ihmisessä, ja ajan myötä sen vaikutus surevan jokapäiväiseen elämään vähenee.

Lue lisää, miten surun kanssa voi elää.

Sururyhmistä saa vertaistukea

Seurakunnat järjestävät sururyhmiä, joissa menetyksen kokeneet voivat jakaa ajatuksiaan vertaisryhmässä. Sururyhmiä ohjaa pappi tai seurakunnan diakoniatyöntekijä. Sururyhmään tultaessa on hyvä olla kulunut joitakin kuukausia menetyksestä, jotta ryhmästä saa parhaan hyödyn. Ryhmään osallistuminen voi auttaa sanoittamaan omaa surua ja suuntaamaan ajatuksia eteenpäin elämässä.

Keväällä 2023 kokoontuu Sururyhmä lapsensa menettäneille Hämeenkylän Cafe Pähkinässä. Katso lisätiedot linkistä.

Syksyllä 2023 Sururyhmä sinulle, joka kannat surua läheisen ihmisen kuoleman vuoksi. Myyrmäen Virtakirkolla. Katso lisätiedot linkistä.

Tietoa sururyhmistä saat oman alueesi seurakunnasta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Vainajaa ja läheisiä muistetaan rukouksin

Vainajan nimi luetaan yleensä siunausta seuraavan sunnuntain jumalanpalveluksessa vainajan asuinseurakunnassa. Samalla rukoillaan hänen ja hänen omaistensa puolesta. Jos omaisten voimat riittävät, tähän yhteiseen jumalanpalvelukseen voi olla hyvä osallistua.

Vantaalaisen vainajan nimi julkaistaan myös Kirkko ja kaupunki -lehdenLinkki avautuu uudessa välilehdessä Vantaan painoksen ilmoituksissa. Vainajan nimen ilmoittamiseen kirkossa ja lehdessä tarvitaan omaisen kirjallinen lupa, jonka voi antaa kirkkoherranvirastossa hautajaisvarauksen yhteydessä.

Muistaminen ja puhuminen auttaa

• Papit ovat surun ja kuoleman kohtaamisen ammattilaisia. Heidän kanssaan voi keskustella ja jakaa kokemuksia. Voit olla yhteydessä läheisesi hautaan siunanneeseen pappiin tai ottaa yhteyttä seurakuntaan päästäksesi keskustelemaan papin kanssa. Katso tästä seurakuntasi päivystän papin tiedot.
  • Sairaalapapit keskustelevat kuolevan kanssa ja kohtaavat lähiomaisia. Heidän kanssaan voi sopia hartaushetkistä ja keskusteluista. Katso tästä sairaalapappien yhteystiedot.
  • Pyhäinpäivänä kirkoissa muistetaan kuolleita seurakuntalaisia. Kynttiläkirkoissa luetaan vuoden aikana kuolleiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään heille kynttilät. Tällaiset tilaisuudet voivat olla surun käsittelyssä terapeuttisia.
  • Hautausmaalla kävely, haudalla käynti ja haudan hoitaminen voivat auttaa surun käsittelyssä ja tuoda hetken ja paikan kuolleen läheisen muistelulle.
Muistomerkki, jossa kyyhyksen kuva ja teksti: Hän levittää siipensä yllesi ja sinä olet turvassa niiden alla.