Kirkot monipuolisina oppimisympäristöinä

Vantaan erilaisiin kirkkoihin ja niiden ympäristöön voi tutustua esim. taiteen, kulttuurin, historian, arkkitehtuurin, etiikan, katsomusten, musiikin, median tai toiminnan näkökulmista. Tutustuminen toteutetaan lapsille ominaisille tavoilla ja kaikki aistit huomioiden. Kullakin kirkolla on omaleimaiset piirteenä ja kaikki kirkot sijaitsevat julkisen liikenteen yhteyksien varrella.

Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa ja vierailut esimerkiksi kirjastoon, museoon, kulttuuriperintökohteisiin, teatteriin ja huoltajien työpaikoille rikastavat lasten oppimisympäristöjä. (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, s. 33)

Käytännöllisiä ohjeita lähivierailun järjestämiseen löytyy tästä dialogitaitajien linkistä

Lapsia Hämeenkylän kirkon kirkkosalissa. Takana alttarikaide.
Lapsia tutustumassa Hämeenkylän kirkkoon.

Hakunilan kirkkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä sijaitsee Hakunilan ostoskeskuksen vieressä. Kirkkosali on olohuonemainen ja lämminsävyinen. Puhuttelevan krusifiksi -alttariteoksen lisäksi Luukkaan evankeliumin kertomusten pohjalta tehdyt lasimaalaukset luovat värikkään ilmeen kirkkosalille. Yhteydenotot Birgitta Tasavuori.

Hämeenkylän kirkkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä on avara taidekirkko, joka seisoo jyhkeänä ja linnakemaisena pienellä mäellä. Kirkkosalin modernit taideteokset ovat taidemaalari Silja Rantasen ja kuvanveistäjä Martti Aihan teoksia. Kirkon pihalla on myös pieni hautausmaa. Yhteydenotot Terhi Kuoppala.

Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kivistön kirkkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä on alueen lapsiperheiden vilkkassa käytössä. Luostarimaisen kirkon alttaria koristaa harvinainen nyplätty alttaripitsi, joka koostuu 79 risti- ja sydänkuviosta. Alttarin sinisävyinen kaksiosainen öljyvärityö kuvaa Jumalan kolminaisuutta. Yhteydenotot Helena Fyhr.

Korson kirkonLinkki avautuu uudessa välilehdessä  alttarin takana olevan valoseinän korkeista ja kapeista ikkunoista tulvii valoa kirkkosaliin. Alttariseinän takana on pieni uurnalehto. Kirkossa on kirkkovuoden mukaan vaihdettavat kuusi alttaritaulua. Eri puolilta kirkkoa löytyy useita kierrätysmateriaaleista valmistettuja taideteoksia. Yhteydenotot Sanna Ahjosaari.

Länsimäen kirkonLinkki avautuu uudessa välilehdessä kelloja soitetaan automaattisen soitto-ohjelman avulla. Melodiat on rakennettu virsien pohjalta. Kirkon kolme kelloa on valmistettu Hollannissa ja niiden materiaalina on käytetty korkealaatuista kellopronssia. Kirkon eteisaulaan on sijoitettu kookas puureliefi, joka esittää tyyliteltyä suojelusenkeliä. Yhteydenotot Birgitta Tasavuori.

Myyrmäen kirkko Linkki avautuu uudessa välilehdessä on tällä hetkellä suljettuna peruskorjauksen vuoksi ja aluetta palvelee Virta-kirkko Virta-talossa.  Virtakirkon kirkkosalia koristaa yhteisötaiteilijoiden tekemä upea muraali ja tiloista löytyy myös graffititaiteilijan tekemän graffitialttaritaulu. Yhteydenotot Helena Fyhr.

Pyhän Laurin kappeliLinkki avautuu uudessa välilehdessä  on siunauskappeli ja konserttipaikka. Kappelin viesti on elämän jatkuminen, lohdun kokeminen lohduttomuudessa. Kappelissa on upeita teoskokonaisuuksia kuten Suru, jossa riippuvat kristallit muodostavat kyynelhelmien ketjun, Sielu  alas vievässä porrashuoneessa ja Ristin tie tiilimuuriin kätketyssä reliefeissä. Yhteydenotot Maaret Hirvensalo.

Pyhän Laurin kirkko Linkki avautuu uudessa välilehdessäon keskiaikainen kivikirkko perinteisessä maalaismaisemassa keskellä Helsingin Pitäjän kirkonkylää. Kirkon alttarilla on Pyhiinvaeltaja-aiheinen lasimaalaus ja kattoholveja kiertävät upeat koristemaalaukset. Pyhän Laurin kirkossa seikkailee myös Hertta-kirkonrotta. Yhteydenotot Maaret Hirvensalo.

Rekolan kirkonLinkki avautuu uudessa välilehdessä alttaritauluna on 12-osainen valtava nimetön sinivihreäsävyinen merihenkinen öljyvärimaalaus. Kirkon nimen, Pyhän Andreaan kirkon, historiaan liittyy tarina kolmesta rekolalaisesta talonpojasta, joista yksi oli nimetty apostoli Andreaan mukaan. Kirkon nimi viittaa sekä paikkakunnan että kirkon historiaan. Yhteydenotot Kirsi Vuorikivi.

tikkurilan kirkko   Tikkurilan kirkko on vuonna 2021 käyttöön otettu yksi Suomen uusimmista kirkkoista. Kirkossa on mielenkiintoista
    arkkitehtuuria sekä ulkona että sisällä, lasi- ja tiilitaidetta, kirkkotekstiilejä ja Suomen ensimmäinen tornnikellopeli.
    Kirkon ulkoseinästä voi löytää tuttuja raamatunlauseita eri kielillä ja lasi-ikkunoista kristillisiä symboleita. Ulkoseinään
    on muurattu myös yksi kivi Pyhän Laurin kirkolta.  Yhteydenotot Maaret Hirvensalo