Ohjeita haudan hoitamiseen

Miten hautaa hoidetaan eri vuodenaikoina?

Keväällä haudalta siivotaan pois kanervat, havut ja roskat. Pientä pakkasta sietäviä sipulikukkia voi istuttaa haudalle jo keväällä, mutta kesäkukat istutetaan, kun yöpakkaset ovat loppuneet. Vinkkejä kukkalajin valintaan löytyy alempaa sivulta. Kesällä haudan hoitoon sisältyy kukkien hoitoa, kastelua, lannoitusta ja kuihtuneiden kukkien nyppimistä. Syksyllä kesäkukat siivotaan pois ja hauta laitetaan talvikuntoon lisäämällä esimerkiksi havuja ja kanervia.

Miten haudasta saa mahdollisimman helppohoitoisen?

Sopivilla kasvivalinnoilla haudasta saa hyvin helppohoitoisen. Vaivattomin vaihtoehto on istuttaa haudalle sammal- tai jäkäläpeite, joka ei vaadi juurikaan hoitoa. Myös monivuotiset perennat, esim. kesäpikkusydän, kuunlilja ja kurjenpolvi, ovat helppohoitoisia ja kestäviä kasvivalintoja haudalle. Talveksi haudalle voi tuoda kynttilälyhdyn, jossa voi polttaa esimerkiksi pöytäkynttilää.

Kukkia tai kynttilöitä ei ole pakko tuoda haudalle. Haudan hoidoksi riittää yksinkertainen hoidettu sammalpeite ja muistomerkin turvallisuudesta huolehtiminen. Muistomerkki ei saa olla kaatunut tai vaarallisesti kallellaan.

Entä, jos hautaa ei ehdi hoitamaan?

Jos kukaan vainajan läheisistä ei ehdi hoitamaan hautaa, haudan hoitamisesta kannattaa tehdä hoitosopimus seurakunnan kanssa. Tällöin hautaustoimi valitsee  haudalle sopivat kukat sekä huolehtii niiden istuttamisesta ja hoitamisesta.  Lisää tietoa sopimuksesta löydät Tilaa kukkahoito haudalle -sivulta.

Haudalle sopivia kasveja

Hautakukkia valittaessa kannattaa suosia lajikkeita, jotka sietävät hyvin kastelusadetusta ja kasvitauteja ja -tuholaisia. Helppohoitoisia ja ekologisia monivuotisia perennoja kannattaa käyttää rohkeasti. Kasvin menestymiseen vaikuttavat myös hautapaikan sijainti ja valoisuus.

Aurinkoiselle haudalle sopivia kasvilajikkeita:

• pelargoni
  • petuniat
  • samettikukat
  • tähtisilmä
  • kurjenpolvi

Varjoisalle haudalle sopivia kasvilajikkeita:

• verenpisarat
  • ahkeraliisat
  • uudenguinean liisat
  • muratti
  • begoniat
  • lumihiutale

Haudoille ei saa istuttaa pensaita eikä puita. Istutukset eivät saa levittäytyä naapurihautojen puolelle.

Kuvakollaasi Vantaan seurakuntien hautausmaista ja haudalle sopivista kasveista (verenpisara ja ahkeraliisa).

Suojellaan ympäristöä

Luontoa voidaan hautausmailla suojella pienillä ympäristöystävällisillä valinnoilla.

Lajittelu

Hautausmailla on jätteiden lajittelupisteet ja niiden luona lajitteluohjeet. Jätteet lajitellaan:

• puutarhajäte
  • metalli
  • poltettava jäte

Sidonta

Kukkakaupassa asioidessa kannattaa pyytää ekologista sidontaa, jolloin kuihtuneet kukat voi sellaisenaan heittää puutarhajäteastiaan.

Ympäristöystävällisessä sidonnassa käytetään silloin luonnonniintä, eikä kimpussa tai asetelmassa ole muovia tai metallia.

Istutukset

Hautaistutuksissa monivuotiset perennat ovat ekologisempi ja helppohoitoisempi valinta kuin leikkokukat ja yksivuotiset kasvit.

Kynttilät

Ympäristön kannalta paras vaihtoehto on kestävä kynttilälyhty, jonka sisään voi laittaa palamaan tavallisen kuorettoman kynttilän, esimerkiksi pöytäkynttilän. Kuorellisista hautakynttilöistä muovikuoriset ovat ympäristöystävällisempiä kuin lasiset. Mikäli käytät haudalla led-kynttilää, huolehdithan, että kynttilä on säältä suojassa esimerkiksi lyhdyn sisällä. Tämä pidentää kynttilän käyttöikää. Hautausmailla ei ole ser-jätekeräyspistettä led-kynttilöillle ja niissä käytettäville paristoille.

Talvisin suurin osa hautausmailla syntyvästä jätteestä tulee hautakynttilöistä.