Kivistön kirkon historiaa

Kivistöön valmistui kirkko vuonna 1967. Kirkon rakentaminen oli osa koko kunnan alueen kirkkorakentamisen suunnitelmaa. Kirkko vihittiin käyttöön 10.12.1967. Punatiilisen rakennuksen ovat suunnitelleet arkkitehdit Raili ja Kalevi Hietanen.

Julkisivultaan luostarimainen Kivistön kirkko on osoitus uskosta ja kotiseuturakkaudesta, sillä aikoinaan alueelle pyhäkköä puuhasi vuosina 1957–1988  toiminut Keimolan–Kivistön rukoushuoneyhdistys.

Yllättävänä voi pitää sitä, että Kivistön kirkko rakennettiin ennen Kaivokselan kirkkoa, joka valmistui vasta vuonna 1969, vaikka Kaivokselassa asui tuolloin jo yli 5 000 asukasta ja Kivistössä enintään kolmannes siitä. Asian ratkaisi Kivistön eduksi aktiivinen, paikallinen rukoushuoneyhdistys.

Mustavalkoinen vanha kuva. Kivistön kirkkoa rakennetaan.
Kivistön kirkkoa rakennetaan.

Lahjoja kirkon ”rakentajilta” ja ystäviltä

Monet Kivistön kirkon esineistä ovat Keimolan–Kivistön rukoushuoneyhdistyksen lahjoittamia. Yhdistys perustettiin 8.1.1957 Kaarina ja Risto Perkolan aloitteesta. Yhdistys keräsi varoja kirkkohankkeeseen muun muassa viikoittaisia ompeluseuroja järjestämällä.

Pyhäkön vihkiäispäivänä rukoushuoneyhdistys lahjoitti kirkolle hopeisen ehtoolliskaluston ja 44 hopeista ehtoollispikaria, kaksi kynttilänjalkaa ja kukkavaasia. Samassa yhteydessä yhdistys luovutti kirkolle neljä messukasukkaa, kolme papin albaa, kaksi papin kappaa ja stolaa sekä 30 rippikoululaisten albaa. Yhdistyksen varoilla kirkolle on hankittu lisäksi alttariliinoja ja neljä liturgisia värejä noudattavaa alttarivaatetta. Hopeinen kastemalja on lahja yksityishenkilöiltä.

Toimintansa lopettamisen yhteydessä 29.11.1987 rukoushuoneyhdistys antoi vielä lisää 30 ehtoollispikaria. Virallisesti Keimolan–Kivistön rukoushuoneyhdistys poistettiin yhdistysrekisteristä 8.11.1988.