Yhteistyökumppanuus

Seurakunnat toimivat yhteistyökumppanina varhaiskasvatuksen henkilöstölle monin erilaisin tavoin. Esimerkiksi:

• Kumppanuuden neljä koria on konkreettinen apu jäsentämään yhteistyön eri muotoja. Lisää tietoa tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

• Ammatillisuuden hyödyntäminen ja osaamisen jakaminen varhaiskasvatuksen ja seurakunnan työntekijöiden välillä: kokemuksia, menetelmä ja ideoita katsomuskasvatuksesta.

• Seurakunnat työntekijät osallistuvat kunnan varhaiskasvatuksen alueellisiin kokouksiin suunnittelemaan yhteistyötä ja käsittelemään ajankohtaisia teemoja.
  • Vuosittain järjestettävä Lasten oikeuksien päivän -konsertit paikallisissa kirkoissa. Konsertissa esitetään tuttuja lasten lauluja. Konsertin laululista toimitetaan päiväkodeille hyvissä ajoin ennen konsertteja.
  • Seurakunnilla on lainattavissa monipuolisia materiaaleja ja kirjallisuutta erilaisten teemoja käsittelyyn.
  • Seurakuntien työntekijät ovat päiväkodin, sekä lasten että henkilöstön, käytettävissä suru-, kriisi- ja muutostilanteissa. Seurakunnan toimivat myös moniammatillisina yhteistyökumppaneina: mm. varhaiskasvatus, diakonia, perheneuvonta, kansainvälinen työ. Seurakunnan työntekijä voi liittyä sovittaessa kunnan ja lähialueen hyvinvointia edistävään työhön: yhteisölliset oppilashuoltokokoukset, katsomusyhteisöjen dialogitapahtumat ja verkostomainen hyvinvointityö.
  • Säännöllinen yhteydenpito tukee monipuolista yhteistyötä.

Yhteistyötä tehdään monella eri tavalla

Osa seurakunnan ja varhaiskasvatuksen yhteistyöstä voidaan toteuttaa joko katsomuksesta riippumatta koko lapsiryhmälle soventuvana tai vaihtoehtoisesti vain huoltajiltaan luvan saaneille lapsille, jolloin tilaisuus sisältää hartaudellisia elementtejä, kuten rukousta. Käytännön kysymyksistä, tilaisuuksien tarkemmasta sisällöstä ja eri alueiden perinteisistä yhteistyötavoista saat tietoa seurakuntien työntekijöiltä (kts.yhteystiedotLinkki avautuu uudessa välilehdessä).

Esimerkkejä koko lapsiryhmälle katsomuksesta riippumatta

• konsertit, lasten oikeuksien viikon konsertit
  • kauneimmat joululaulut
  • elämyksellinen kristillisiä juhlaperinteitä esittelevä jouluvaellus, pääsiäisvaellus, adventtivaellus