Kouluyhteistyö

Vantaankosken seurakunta tekee yhteistyötä alueensa koulujen kanssa. Haluamme olla omalla panoksellamme tukemassa nuorten kasvua ja henkistä hyvinvointia. Tarjoamme esimerkiksi: 

1. Nuorten henkistä hyvinvointia ja kasvua tukevaa yhteistyötä (päivänavaukset, koululaiskirkot) 

2. Opetuksellista yhteistyötä (kts. luokka-astekohtainen tarjontamme alempana)

3. Sielunhoidollista yhteistyötä (tukea kriisin tai murhenäytelmän kohdatessa, lisätietoa alla). 

4. Kasvun ja hyvinvoinnin tuki (ryhmäytykset, välituntipäivystykset)

Kaikessa toiminnassamme haluamme kuunnella koulujen toiveita ja toimia tavoilla, jotka tukevat koulujen toimintaa ja erityistarpeita.

Yhteystiedot ja ajankohtaista

Seurakunnan koulutyötä koordinoi nuorisotyönohjaaja Riikka Hillebrand, 0407465626, riikka.hillebrand@evl.fi

Lisäksi jokaiselle alueemme koululle on nimetty oma yhteyshenkilö seurakunnassa. Yhteyshenkilön vastuulla on yhteistyö koulun yhdysopettajan ja muun opettajiston kanssa.

Yhteyshenkilöt ovat:

Uomarinteen koulu: Reetta Ojanperä p. 044 422 0445

Kaivokselan koulu: Reetta Ojanperä p. 044 422 0445

Kivimäen koulu: Reetta Ojanperä  p. 044 422 0445

Aurinkokiven koulu: Riikka Hillebrand p. 0407465626

Keimolanmäen koulu: Riikka Hillebrand p. 0407465626

Kanniston koulu: Reetta Ojanperä p. 044 422 0445

Seutulan koulu: Riikka Hillebrand p. 0407465626

Martinlaakson koulu: Antti Kotinurmi p. 050 346 0727

Kilterin koulu: Suvi Vanhakylä p. 044 422 0386

Vaskivuoren lukio: Antti Kotinurmi p. 050 346 0727

Martinlaakson lukio: Suvi Vanhakylä p. 044 422 0386  

Erityisluokat: Reetta Ojanperä p. 044 422 0445, Antti Kotinurmi p. 050 346 0727

Sähköpostit ovat muodossa etunimi.sukunimi@evl.fi

Ammattikorkeakoulujen yhteyshenkilö on Vantaan seurakuntien oppilaitospappi Tiina Kaaresvirta, 050 581 0593, tiina.kaaresvirta@evl.fi .

Luokka-astekohtainen ohjelma

Seurakunta tarjoaa seuraavan luokka-astekohtaisen ohjelman lukuvuonna 2023–2024:

1-luokka:     

  • Seurakunta tutuksi / Kevät.  yhteyshenkilöt: koulun oma yhteyshenkilö

2-luokka:     

  • Lähikirkkoviikko / Syksy. Yhteyshenkilö: Riikka Hillebrand

3-luokka:     

  • Laurentius-seikkailu Pyhän Laurin kirkolla / Syksy. Yhteyshenkilö: Reetta Ojanperä

4-luokka:     

  • Toimitusten viikko / Kevät.  Yhteyshenkilö: Riikka Hillebrand

5 -luokka:

  • "Hyvän tekemisen projekti". Sovittavissa koulun oman yhteyshenkilön kautta. Lue ja katso kuvia Aurinkokiven koulun 5. luokkalaisten retkestä Kivistön kirkon vaatevarastoon. 

6-luokka

  • Valintojen stoori

7-luokka:     

  • Ryhmäytyspäivät / Elo-syyskuu. Yhteyshenkilö: koulun oman yhteyshenkilö

8-luokka:     

  • Ripari-infot / Syyskuu. Yhteyshenkilö: koulun oma yhteyshenkilö

9-luokka:     

  • "Hyvän tekemisen projekti". Sovittavissa koulun oman yhteyshenkilön kautta.

Lukiot:        

  • Martinlaakson lukion ihmissuhdetaitokurssit / Syksy. Yhteyshenkilö: Suvi Vanhakylä
  • Lukioiden uskontopaneeli / kevät. Yhteyshenkilö Antti Kotinurmi, Suvi Vanhakylä
  • Oppituntivierailut. Yhteyshenkilö: Antti Kotinurmi, Suvi Vanhakylä 

Lisäksi: Kanttorin virsitunti / pyydettäessä. Yhteyshenkilö: koulun oma yhteyshenkilö ja kanttorit

Ota yhteyttä

Nuorisotyönohjaaja
Vantaankosken seurakunta

Myös WhatsApp!

Mun nimi on Suvi ja työskentelen Vantaankosken seurakunnassa rippikoulun jälkeisessä nuorisotyössä. Työpäiviä täyttää muun muassa isoskoulutus, nuortenillat, leirit sekä kouluyhteistyö. Vapaapäiviä sen sijaan täyttää kansanmusiikki, (penkki)urheilu sekä omasta englanninbulldoggista haaveilu. Mukava tutustua!

Aurinkokiven 5 lk. Kivistön kirkon retki

 

Aurinkokiven koulun 5. luokan evankelisluterilaiset uskonnon oppilaat lähtivät Kivistön
kirkkoon. Viikkoa ennen kirkkoon menoa kirkon seurakuntatyöntekijä vieraili luokassamme
puhumassa hyvän tekemisessä. Päätettiin, että kirkkoon saa halutessaan tuoda ja lahjoittaa
ehjän ja puhtaan lelun, vaatteen ja/tai kirjan.

Näin päivä Kivistön kirkossa eteni:
Kivistön kirkko on vanha, jossa on yksinkertaisesti väritetyt huoneet, sekä vähän
vanhanaikainen tyyli. Kirkkosali on myöskin hyvin yksinkertainen mutta huomattavasti
suurempi kuin muut tilat. Kirkkosalin lamput ja katto ovat hyvin yksityiskohtaisesti tehtyjä.
Kirkkosalissa on todella hyvä akustiikka. Kaikki oppilaat ja opettajat menivät aluksi
kirkkosaliin. Istumapaikat riittivät sopivasti kaikille.

Reportterit (ja samalla tämän tekstin kirjoittajat) olivat jaettu kolmeen ryhmään. Yksi ryhmä
oli määrätty seuraamaan vaatevarastoon menemistä. Toinen ryhmä seurasi miten
kuvasuunnistus tapahtuu. Kolmas ryhmä vaihteli näiden välillä. Reportterit havainnoivat
muiden toimintaa, kirjoittivat muistiinpanoja sekä haastattelivat oppilaita, opettajia sekä
kirkon henkilökuntaa.

Näin toiminta eteni vaatevarastossa:
Osa ryhmän oppilaista lähti jonkinlaisesta huoneesta, joka näytti ruokailusalilta
vaatevarastolle, ja osa ryhmän oppilaista jäi kuuntelemaan huoneeseen diakoniatyöstä.
Vaatevarastoon mentiin rappusia pitkin alaspäin kotoisaan kellariin. Vaatevaraston lähellä
sijaitsi sauna, pieni tila ja väestönsuoja. Pienessä tilassa oli hylly, jossa oli pelejä ja kirjoja
lapsille ja aikuisille. Pieni tila oli jaettu vaatevarastoon ja huoneeseen jossa oli vaatteita joita
ei oltu viikattu. Vaatevarastossa oli hienoja vaatteita ja tavaroita, ja ne olivat siististi aseteltu.
Varasto oli aika pieni ja täytetty tavaroilla sekä vaatteilla aivan täydeksi.Työntekijät vastasivat
oppilaiden kysymyksiin tarkasti ja selittivät mitä vaatteille ja tavaroille tapahtuu ja miten he
auttavat ihmisiä. Oppilaat, joilla oli tavaraa saivat viedä ne hyllyihin ja naulakoihin varastoon.
Samaan aikaan me reportterit otimme haastatteluun yhden oppilaan ja kysyimme: “Mitä
mieltä olet vaatevaraston ideasta ja vaatevarastosta?” Saimme vastaukseksi: “Voi kestää
aika kauan löytää mitä tarvitset. On ihana asia että köyhiäkin autetaan.” Oppilaat tutkivat
tavaroita,nvaatteita ja kysyivät paljon kysymyksiä lopun aikaa. Kaikki tulivat takaisin
ruokahuoneeseen ja ryhmät vaihtoivat paikkaa.



Näin toiminta eteni kuvasuunnistuksessa:
Kuvasuunnistuksessa oli useampi reportteri havainnoimassa toimintaa. Opettajien mielestä
kuvasuunnistus oli kehittävää ja näin yksi opettaja kommentoi: “Kuvasuunnistus on hauskaa,
ja samalla oppilaat pääsevät tutustumaan kirkkoon kunnolla.” Esimerkiksi kirkon kellotornin
ovi löytyi. Kirkko oli vanha ja sen näki myös sisätiloista. Kuvasuunnistuksessa oppilaille
annettiin ensin ohjeet. Tarkoituksena oli löytää asia, joka näkyi oppilaille annetussa kuvassa.
Oppilaat etsivät kirkosta kuvan asian, ja sen löydettyään tulivat hakemaan opettajalta ja
kirkon työntekijältä uuden kuvan. Oppilaat osallistuivat erittäin innoissaan
kuvasuunnistukseen. Eräs oppilas kertoi: “Kivaa kuvasuunnistuksessa on se, että ei tarvitse
koko aikaa vain istua”. Oppilaat tutkivat kirkosta löytämiään asioita ahkerasti. Erään oppilaan
mielestä kuvasuunnistus oli myös haastavaa.

Loppujen lopuksi:
Oppilaista oli hauskaa käydä kirkossa ja tutustua itse kirkkoon, sekä siihen mitä kirkko tekee.
Oppilaille tuli myös hyvä mieli siitä, että saivat halutessaan lahjoittaa kirkolle vaatteita,
kirjoja, leluja ja kenkiä. Iso kiitos kirkon väelle siitä, että he järjestivät kuvasuunnistukset ja
saimme tulla käymään ja tutustumaan Kivistön kirkkoon. :)

Tekijät ja reportterit:
Aurinkokiven koulun viidesluokkalaiset Jeremias, Leevi, Julius, Elmeri, Johannes, Olivia ja
Isabella