Haluaisin liittyä kirkkoon – miten toimia?

Kirkkoon liittyminen on yksinkertaista, jos on aikanaan käynyt rippikoulun. Rippikoulun voi kuitenkin käydä myös aikuisiällä. Aikuisrippikoulun toteutus muotoillaan kävijän elämäntilanteeseen sopivaksi.

Jos rippikoulu on jo käytynä, niin liittyminen tapahtuu helposti osoitteessa liitykirkkoon.fi Jos tietää, ettei ole käynyt riparia, voi ottaa yhteyttä omaan seurakuntaan ja siellä aikuisrippikoulusta vastaavaan henkilöön.

- Aikuisrippikoulu on varsin erilainen, kuin nuorten rippikoulu. Se muotoillaan joka kerta kävijän mukaan. Yleensä kyseessä on yksityisrippikoulu, koska ihmisten aikataulut ja elämäntilanteet ovat niin erilaisia, selvittää aikuisrippikouluja pitävä pappi Terhi Viljanen.

Elämässä voi olla paljon tekemistä, joten tietyssä paikassa kokoontuvaan ryhmään ei välttämättä pystyisi sitoutumaan. Aikuisrippikoulun voikin käydä keskustelutapaamisilla papin kanssa tai netissä.

- Monesti tehdään välimuoto, jossa osan tapaamisista voi suorittaa käymällä seurakunnan tapahtumissa tai rippikoulukirjan avulla. Näistä muotoillaan kokonaisuus, joka palvelee ja kiinnostaa juuri kyseistä ihmistä. Jos on esimerkiksi ryhtymässä kummiksi, niin sitten on asiaa kummiudesta, Viljanen kuvailee.

Siinä, miten nopeasti aikuisripari hoituu on isoa vaihtelua.

- Se riippuu todella paljon omasta sitoutumisesta. Nopeimmat käyvät riparin viikossa, jos on vaikka häät tulossa. Sanoisin, että keskimäärin kannattaa varata noin kuukausi, jottei joudu yötä myöten tekemään tehtäviä. Joskus jollakin on mennyt toisaalta kaksikin vuotta siten, että tehtäviä palautettiin silloin tällöin.

Osan kanssa puhutaan siitä, mitkä ovat kristinuskon perusasioita.

- Esimerkiksi aikanaan koulun uskonnontunneilla olleilla nämä tiedot ovat jo valmiiksi hallussa. Heidän kanssaan jutellaan muista aiheista.

Jos rippikoulun jälkeen haluaa liittyä kirkkoon, eikä ole kastettu, niin kastetaan. Jos taas henkilö on kastettu joskus aiemmin, riittää konfirmaatio.

Henkilö tietokoneella.