Asolan seurakuntatalo

Rekolan seurakunnan alueella sijaitseva Asolan seurakuntatalo vihittiin käyttöön piispantarkastuksen yhteydessä toukokuussa 2004. Aikoinaan tontti oli osa Rekolan kartanon maita.

Seurakuntasalissa katse hakeutuu kuvanveistäjä Kaija-Riitta Iivosen vuonna 1998 suunnittelemaan keraamiseen ristinmuotoiseen alttaritaideteokseen. Teoksen 11 kuvaa  kertovat Jeesuksen elämästä. Aikoinaan työ syntyi luonnokseksi Pyhän Andreaan kirkon alttaritaideteokseksi. Kilpailulautakunta piti luonnosta ansiokkaana ja työ lunastettiin seurakunnalle odottamaan sopivaa sijoituspaikkaa. Kirjoitettu on -alttaritaideteos mukailee idealtaan keskiaikaista kuvaraamattua. Teos sisältää runsaasti kristillistä symboliikkaa.

Asolan seurakuntatalon saliin ja eteisaulaan luo lämmintä tunnelmaa keraamikko Karin Widnäsin suunnittelema ja toteuttama takka. Hänen käsialaansa ovat myös salissa sijaitsevat sinilasitteinen kastemalja ja kynttilänjalat. Liturgiset kirkkotekstiilit ovat tekstiilitaiteilija Raija Rastaan käsialaa.

Valoisassa ja viihtyisässä rakennuksessa toimivat päivä- ja perhekerhot ja koululaisten iltapäiväkerho. Toimintaa on myös varhaisnuorille. Kerran kuussa Asolan seurakuntatalossa järjestetään yksinhuoltajailta. Toimituksia ja juhlia tilassa on mahdollista järjestää viikonloppuisin. Kerran viikossa talossa päivystää perhetyön diakoni. Avoin raamattupiiri kokoontuu talossa viikoittain.

Asolan seurakuntatalon kanssa samassa pihapiirissä toimii vantaalaisille lapsiperheille tuettua asumista järjestävä Laurinkoti.

Asolan seurakuntatalon omistaa Vantaan seurakuntayhtymä. Yksikerroksisen 370 neliön kokoisen rakennuksen on suunnitellut Arkton Arkkitehdit Oy.

Asolan keraaminen risti