Kirkkokallio on elävää historiaa

Kirkkokallio on  Vantaan vanhan kirkkotien viides pysähdyspaikka. Paikka sijaitsee Kuninkaantien ja Kirkkokalliontien risteyksessä (karttahakuun Kuninkaantie 7).

Ajatus Kirkkotiestä

Kalliolta näkyy pitkälle. On hyvä, jos näkee sekä kauas että lähelle. Korkeat päämäärät vaativat pieniä tavallisia tekoja.

- Virpi Hämeen-Anttila

Rukous

Älä tee meistä ohikulkijoita. Anna meidän pysähtyä ja avaa meille näköala henkilökohtaiseen vastuuseen. Anna meille herkkyyttä lukea ajan merkkejä. Pysäytä meidät kuulemaan lähimmäisen hätää.

Meditaatioteksti: kirkkoherra Jukka Nevala

Pysähdy näkemään

Nyt edessämme näkyvät vainiot ovat olleet kerran veden alla. Meri on ulottunut tänne asti. Vain korkeimmat paikat olivat niitä, joihin ensimmäinen asutus asettui.

Korkeat paikat olivat käytössä myös silloin, kun kirkkoja ei vielä ollut. Niille kokoonnuttiin ja kallioilta näki kauas. Vieläkin kesäisin useassa paikassa kokoonnutaan kirkkokallioille kuuntelemaan Jumalan sanaa ja rukoilemaan.

Näissä hetkissä moni kokee olevansa lähempänä taivasta. Vanhat paikannimet pitävät sisällään kotiseutumme elävää historiaa. Rukous kantaa ja kannattaa.

"Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina, minä olen voittanut maailman." Joh. 16:33.

Historiaa

Jääkauden jälkeen maa alkoi kohota, kun jään paino väistyi. Nyt näkyvät pellot ovat olleet veden alla ja meri on ulottunut tänne asti.

Noin 10 000 vuotta sitten Vantaan alueelle nousi saaria. Asutus asettui näille korkeimmille paikoille. Vantaan vanhimmilla asutuslöydöillä on ikää yli 9 000 vuotta.

Voutilan alueella on yksi varhaisimpia asuinpaikkoja.

Kirkkokallion sanotaan saaneen nimensä siitä, että täältä on joskus näkynyt Pyhän Laurin kirkolle.

► Edellinen pysähdyspaikka

► Seuraava pysähdyspaikka