Yhteisvastuukeräys 2021 käynnistyy- keräysvaroilla tuetaan vähävaraisia vanhuksia

Yhteisvastuukeräys kerää varoja kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ikäihmisten auttamiseksi Suomessa ja maailmalla.

Virpi Miettinen on Yhteisvastuukeräyksen kasvo.

Missinä tunnetuksi tullut Virpi Miettinen on yksi tämän vuoden Yhteisvastuukeräyksen kasvoista.

Vantaalla on Suomen nopeinten ikääntyvä väestö ja vanhuusköyhyys on aito ongelma. Ikäihmisten ylivelkaantuminen on lisääntynyt meillä Suomessa, etenkin naisilla. 75 vuotta täyttäneiden naisten köyhyysriski on selvästi muuta väestöä korkeampi. Tämä ryhmä on myös yliedustettuna ruoka-avun asiakaskunnassa.

Taloudellisella niukkuudella on seurannaisvaikutuksia, joista keskeisenä ovat terveydelliset ongelmat.  Rahat eivät lukuisilla ikäihmisillä riitä välttämättömiinkään lääkkeisiin tai terveelliseen ruokaan. Köyhyys aiheuttaa myös sosiaalista syrjäytymistä sekä yksinäisyyttä.

”Vantaalla yli 65-vuotiaiden avunhakijoiden määrä diakonian asiakkaissa on kasvanut, joukossa on jopa yli 90-vuotiaita vanhuksia. Heille on tärkeää ruoka-apu, esimerkiksi ruokakassit, joita viime keväänä liikkumisrajoitusten vuoksi vietiin vanhuksille”, kertoo diakoniatyöntekijä Tiina László Vantaankosken seurakunnasta.

Kaikilla ikäihmisillä ei ole leppoisaa vanhuutta, jollaiseksi eläkkeelle jääminen usein mielletään. Yhteisvastuukeräyksen kampanjateemana on ”Eniten yllätti köyhyys”, jolla halutaan kiinnittää huomiota elintason laskuun, joka yllättää monet ikäihmiset eläkeikään siirryttäessä. Lászlón mukaan he eivät aina osaa tai halua hakea apua itselleen, vaikka sille olisi tarve.

”Tietyllä tavalla tämä avuntarve on piilossa. Ihmiset saattavat tulla pyytämään ruoka-apua, mutta eivät osaa pyytää muuta, vaikka heillä olisi tarve esimerkiksi talousneuvonnalle tai kriisiavulle. Nämä vanhukset eivät ole mikään vaatijoiden joukko ja siellä on paljon hiljaista kärsimystä, toisaalta ollaan myös kiitollisia siitä mitä on", kertoo László.

Lahjoita Yhteisvastuulle verkossa

Juuri nyt Yhteisvastuukeräys on poikkeuksellinen, kun tuttuja lipaskerääjiä ei kauppakeskuksissa ja ovilla liikkumisrajoitusten vuoksi näy. Lahjoitustavat ovat siirtyneet verkkoon.

”Monille tämä perinteinen keräys on edelleen tärkeä ja on hyvä, että poikkeusoloissa voimme tarjota lahjoitusmahdollisuuksia sähköisesti. Tänä vuonna se on tehty helpoksi netin kautta. Jos esimerkiksi haluaa auttaa oman asuinalueen vähävaraisia ikäihmisiä, voi lahjoituksen tehdä juuri oman seurakunnan verkkosivujen kautta. Yhteisvastuu-tapahtumille olemme kehittäneet uusia muotoja. Rekolan seurakunnassa voi tilata tekstarilla kanttoreilta toivelaulun ystävänpäiväkorttina, Hakunilasta taas lähetetään perinteisellä Musiikkiviikolla kymmenen virtuaalista tapahtumaa”, kertoo Hakunilan seurakunnan kirkkoherra Hans Tuominen.

Tämänvuotisen Yhteisvastuukeräyksen varoilla autetaan Suomessa asuvia vähävaraisia ikäihmisiä laaja-alaisesti. Heille muun muassa tullaan toteuttamaan maksuttomia koulutuksia digitaitoihin ja taloudenhallintaan. Keräystuotoista 40 prosenttia lahjoitetaan Suomeen. Puolet Suomeen kohdistetuista keräystuotoista ohjataan paikallisseurakuntien ikäihmisiä tukeviin toimiin ja diakonia-avustuksiin.

Hakunilan seurakunnassa Yhteisvastuukeräyksen tuottoa käytetään alueen vähävaraisten kotihoidon asiakkaiden tukemiseen yhteistyössä Vantaan kaupungin kotihoidon kanssa.

”Tämän vuoden keräyksen kohteet ovat erittäin tärkeitä. Kun soitimme Vantaan seurakunnissa viime vuonna seniori-ikäisille jäsenillemme pääsiäisenä ja jouluna, huomasimme, että moni kaipaa apua ihan jokapäiväisessä elämässään. Olemme diakonian kautta antaneet vanhuksille esimerkiksi ruoka-apua tai maksusitoumuksia apteekkiin, auttaneet asiointipalveluissa sekä ennen kaikkea tarjonneet heille keskusteluapua, kertoo Tuominen.

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 60 prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon.

”Olen päässyt omin silmin näkemään, miten tuo apu menee perille ja miten vanhuksia autetaan esimerkiksi Kambodzassa, Ugandassa ja Jordaniassa. Me suomalaiset olemme olleet auttamassa tuhansia ihmisiä kehitysmaissa Yhteisvastuukeräyksen kautta. On ollut huikeaa seurata, miten pienelläkin lahjoituksella voi saada suuria aikaan: yhdet kangaspuut kambodzhalaisessa kylässä pelastivat koko yhteisön, ugandalaisen naisen kouluttautuminen tarjosi elannon koko kylälle. Näitä hienoja tarinoita on lukuisia.”

Katastrofirahaston tuella hätäaputyö voidaan katastrofitilanteissa käynnistää nopeasti. Tämänvuotisessa keräyksessä huomioidaan erityisesti ikäihmisten hauras asema kriisialueilla, ja esitellään Kirkon Ulkomaanavun työtä Ugandan pakolaisasutusalueilla.

Vuoden 2021 Yhteisvastuukeräyksen esimiehenä toimii Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Presidentti Niinistön Yhteisvastuukeräyksen avaustietoisku näytetään Ylen TV1-kanavalla keräyksen avauspäivänä klo 12.00 ja klo 20.24.

Yhteisvastuukeräyksen avausjumalanpalveluksia Vantaan seurakunnissa voi seurata seurakuntien omissa kanavissa esimerkiksi Facebook-sivuilla ja Youtube-kanavilla. Lue lisää tästä

#enitenyllättiköyhyys #yhteisvastuu2021

yhteisvastuu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä