Vantaan seurakunnat ovat Reilun kaupan seurakuntia

Vantaan seurakunnat ovat Reilun kaupan seurakuntia ja Vantaan seurakuntayhtymä on Reilun kaupan seurakuntayhtymä.

Reilu kauppa on kehittyvissä maissa viljeltävien ja valmistettavien tuotteiden sertifiointijärjestelmä, joka takaa, että viljelijät saavat työstään elämiseen riittävän korvauksen.

Reilun kaupan tavoitteena on vähentää köyhyyttä reilujen kaupankäynnin ehtojen avulla.

Reilu kauppa edellyttää pienviljelijäyhteisöiltä demokraattista ja läpinäkyvää päätöksentekoa. Suurtilojen työntekijöillä tulee olla järjestäytymisoikeus ja turvalliset työolot.

Reilu kauppa asettaa viljelylle tiukat ympäristökriteerit. Haitallisten torjunta-aineiden käyttö on kielletty ja sallittujen kemikaalien varastoinnille ja käytölle on laadittu tarkat säännöt. Olennaista on huomioida sekä viljely-ympäristön että viljelyyn osallistuvien ihmisten hyvinvointi.

Pakkotyö ja lapsityövoiman hyväksikäyttö ovat Reilussa kaupassa kiellettyjä.

Kaikki Vantaan seurakunnat ja seurakuntayhtymä ovat reiluja

Kaikissa seurakunnissa käytetään reilua kahvia ja teetä, mahdollisuuksien mukaan myös muita tuotteita.

Arvonimi edellyttää osallistumista Reilun kaupan viikolle ja Reilusta kaupasta kertomista seurakuntalaisille.

Reilun kaupan seurakunta -arvonimi myönnetään neljäksi vuodeksi kerrallaan. Arvonimi on myönnetty Vantaan seurakunnille ensimmäisen kerran vuonna 2012.

Yhdistyksen mukaan Vantaa oli neljäs seurakuntayhtymä, joka sai nimen käyttöönsä. Reilun kaupan seurakunnan arvonimi on Suomessa myönnetty yli sadalle seurakunnalle ja seurakuntayhtymälle.

Vantaan kaupungillaLinkki avautuu uudessa välilehdessä on Reilun kaupan kaupungin arvonimi. Vantaan asukkaat, yritykset, yhdistykset, seurakunnat ja järjestöt rakentavat yhdessä kaupungin kanssa reilumpaa kaupunkia.

► Lisätietoa Reilusta kaupasta Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Reilun kaupan seurakunnan tunnus.

Kuvassa teksti: Pienellä teolla on reilu vaikutus. Alla Reilun kaupan logo.