Tontunniemi, Asikkala

Tontunniemessä Asikkalassa Vantaan seurakunnilla on 37 hehtaarin metsäalue, jolla sijaitsee Tontunniemen leirikeskus. Alueella on luonnonsuojelualueeksi rauhoitettu 2,6 hehtaarin kokoinen jalopuumetsikkö.

Leirikeskus on pääasiassa seurakunnan kesäaikaisessa käytössä. Ruotsalainen-järven rannalla sijaitsevassa leirikeskuksessa on grillikatos, nuotiopaikka, kaksi saunarakennusta ja oleskelutiloja. Alue on vanhahkoa hyväkuntoista mäntymetsää, jossa kasvaa myös kuusia ja koivuja. Myös kallioita on.

Alueella on luonnonsuojelualueeksi rauhoitettu 2,6 hehtaarin kokoinen jalopuumetsikkö. Luonnontilaisella alueella kasvaa yhteensä noin sata runkomaista metsälehmusta ja yli 90 vaahteraa. Rauhoitusalueella ovat vain selvimmät jalopuukeskittymät; jalopuita kasvaa myös muualla Tontunniemessä yksittäin tai muutaman puun ryhminä.

Tontunniemen rantaa. Käppyräinen mänty rantakalliolla. Taustalla näkyy järvi.
Tontunniemen rantaa

Klikkaa tästä nähdäksesi lisää valokuvia Tontunniemen metsästä. Linkki kuvagalleriaan.