Hämeenkylän kirkolle energiaa auringosta jo vuodesta 2016

Aurinkopaneelit Hämeenkylän kirkon katolla ilmasta kuvattuna.
Aurinkopaneelit Hämeenkylän kirkon katolla.

Kolmen omakotitalon kulutuksen verran vuodessa, vastaa kirkkoherra Jukka Nevala kysymykseen minkä verran vuonna 2016 Hämeenkylän kirkon katolle asennetut 20 aurinkopaneelia vaikuttavat sähkön ja fossiilisten polttoaineiden kulutukseen kirkolla.

Kesällä 2019 laskettiin, että asennetut aurinkopaneelit ovat vähentäneet hiilidioksidipäästöjä siihen mennessä, kolmen vuoden aikana noin 9300 kiloa. TV-ruutu kirkon aulassa näyttää, minkä verran aurinkopaneelit tuottavat energiaa päivittäin.

Vuonna 1992 valmistunut Hämeenkylän kirkko sai vuonna 2016 katolleen auringosta voimaa ottavat paneelit, ensimmäisenä kirkkona Suomessa. Kirkkoherra Nevala toteaa pilke silmäkulmassa seurakunnan olleen ympäristötyötä aktiivisesti tekevä seurakunta jo vuodesta 1985. Hän itse tuli tänne papiksi juuri tuona vuonna, ja on ollut kirkkoherrana vuodesta 2006.

Paneelien saaminen kirkon katolle ei ollut kuitenkaan itsestäänselvyys yhteisessä kirkkovaltuustossa eikä ehkä aluksi omassakaan seurakunnassa. Nevala toteaa hanketta vastustetun muun muassa siksi, että niiden pelättiin näkyvän haitallisesti kirkon arkkitehtonisessa kokonaisuudessa. Kirkkohan on taidekirkko, jonka kokonaisuuteen kuuluvat paitsi sisällä olevat Silja Rantasen maalaukset ja Martti Aihan veistokset, myös urkujen ulkoasu ja uurnalehto.

Lopputulos on se, että paneelit voi nähdä vain kiipeämällä kirkon katolle tai kuvaamalla kirkkoa ilmasta käsin. Esimerkiksi tämän vuoden seinäkalenterissa kansikuva kirkosta lähiympäristöineen on otettu kameralla varustetulla pienoiskopterilla, dronella. Kiipeäminenkään ei ole kovin yksinkertaista.

Tähtäimessä on kerätä kolmannes kirkon kuluttamasta energiasta auringosta. Se edellyttää paneeleiden lisäämistä, mikä ei sinänsä tuota ongelmia tasakattoisessa rakennuksessa. Kirkko saa osan käyttämästään energiasta aurinkopaneelien avulla noin kymmenenä kuukautena vuodessa. Aurinkoisena päivänä energiatuotanto voi olla jopa 50 kilovattituntia (kWh).

Teksti: Jouko Siirilä

Seurakuntapastori Miika Koistinen istuu aurinkopaneelin päällä Hämeenkylän kirkon katolla.
Seurakuntapastori Miika Koistinen auttaa hahmottamaan aurinkopaneelien mittakaavaa Hämeenkylän kirkon katolla.

Lue myös Kirkko ja kaupunki -lehden juttu Hämeenkylän kirkon aurinkopaneeleista

"Voimaa taivaasta – Hämeenkylän kirkon aurinkopaneelit ovat seurakunnan sisäänvetotuote"Linkki avautuu uudessa välilehdessä