Ankkabarock soi Korson kirkossa 10.–11.9.

Kuudetta kertaa järjestettävä barokkimusiikin festivaali Ankkabarock soi Korson kirkossa (Merikotkantie 4) viikonloppuna 10.–11.9.2021.

Päivitys 8.9.2021: Matti Vaakanaisen konsertti on peruuntunut sairastumisen vuoksi. Tilalla on urkuri Pauliina Hyryn konsertti Orgelfreude - urkuiloaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kreeta-Maria Kentala ja Tea Polso istumassa koivun alla. Kentalalla viulu kädessä.

Kreeta-Maria Kentala ja Tea Polso. Kuva: Krista Järvelä.

Festivaalin nimi viittaa leikkisästi Korsossa järjestettyyn Ankkarock-tapahtumaan.

Tämän vuoden Ankkabarockin ohjelmisto on pieni, mutta monipuolinen. Perjantaina 10.9. tarjolla on perinteistä urkumusiikkia: Bachia ja hänen edeltäjiensä urkuteoksia. Urkuri Matti Vaakanainen kuuluu Suomen kärkinimiin ja soittaa virkatyönään Helsingin Tuomiokirkkoseurakunnassa kanttorin tehtäviä sekä konsertoi säännöllisesti.

Lauantain 11.9. konsertissa kuullaan italialaisen 1600-luvun säveltäjän Pandolfi Meallin sonaatteja ja kansanmusiikkia limittäin. Kreeta-Maria Kentala ja Tea Polso ovat kumpikin huipputaitavia suomalaisia kansanmuusikoita ja barokkimuusikoita sekä improvisoijia.

– Korona-ajan takia festivaali on rajattu kahteen konserttiin ja vain muutamaan esiintyjään. Viime vuonna estradilla oli kokonainen kuoro ja orkesteri, tänä vuonna mennään minimillä. Tosin musiikki on yhtä suurta, sillä urut soitinten kuningattarena imitoivat orkesteria ja kuoroa suurimmillaan, ja cembalo-viulu-yhdistelmällä saa Korson kirkossa aikaiseksi täyteläistä, isoa musiikkia, kertoo tapahtumaa järjestävä Korson seurakunnan kanttori Airi Saloniemi.

Koronaturvallisuus huomioidaan tarkasti tänä vuonna. Yleisömäärä on rajattu 60:een ja turvavälit, maskit sekä hyvä hygienia huomioidaan kirkossa. Konsertit voi kokea vain paikan päällä. Striimausta ei ole tällä kertaa luvassa.

Konsertteihin on vapaa pääsy. 20/10 euron hintaisia käsiohjelmia on myynnissä kirkon edustalla puoli tuntia ennen konserttien alkua.

Ankkabarockin kotisivu

Mon Aug 30 09:55:00 EEST 2021