Yli 4 000 vähävaraista sai apua pääkaupunkiseudun seurakuntien Rakenna joulupuu -keräyksen kautta

Pääkaupunkiseudun evankelisluterilaisten seurakuntien perinteinen Rakenna joulupuu -keräys toteutti tuhansia lahjatoiveita ja toi helpotusta monen vähävaraisen jouluun.

Nainen pitää pakettia

Espoonlahden seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Mari Paulasaari kertoo, että keräyksen lahjoituksilla tavoitettiin noin 300 avunsaajaa Espoonlahden seurakunnassa.

- Tänä vuonna meillä on ollut kohderyhmänä erityisesti yksinasuvat, pariskunnat ja perheet. Halusimme ottaa huomioon myös pariskunnat, joiden lapset ovat jo muuttaneet kotoa. Moni kutsuu aikuiset lapset kotiin jouluksi ja halusimme auttaa myös heitä järjestämään joulun, Paulasaari kertoo.

Valtaosa seurakuntien välittämistä lahjoituksista on lahjakortteja, joiden saajat kertoivat käyttävänsä ne esimerkiksi jouluruokien ja lasten lahjojen hankintaan. Myös perinteisiä yksittäisten ihmisten toiveiden mukaisia lahjoja on kerätty. Diakoniatyö sai välitettäväksi myös joulukukkia, elämyslahjakortteja ja jouluherkkuja. Myös villasukkia on lahjoitettu paljon. Keräyksen lahjoitusten lisäksi diakoniatyö saa vuosittain runsaasti lahjakortteja paikallisilta järjestöiltä, kuten Lionseilta ja Martoilta.

Keräyksen tulokset vaihtelevat seurakunnasta riippuen. Seurakunnista 15 ilmoitti että tulos parani tai pysyi viime vuoden tasolla, kun taas kuusi seurakuntaa kertoi keräystuloksen laskeneen. Tulosten keräämiseen mennessä kaikkia lahjoituksia ei ole seurakuntiin vielä vastaanotettu, joten tulos on alustava.

Vantaalla Hakunilan seurakunnassa lahjoituksia tuli tuhat euroa enemmän kuin vuosi sitten.

- On vaikea sanoa mitään yksittäistä asiaa, mistä se johtuu. Ehkä tämä yleinen keskustelu hallituksen leikkauksista ja niiden vaikutuksista vähävaraisiin ihmisiin on vaikuttanut. Tänä syksynä on puhuttu vähävaraisuudesta erityisen paljon. Ihmisille on merkitystä sillä, että apu menee lähialueella asuville. Kertoo hyvää ihmisistä, että halutaan auttaa pyyteettömästi muita, kiittelee Hakunilan johtava diakoni Liisa Juusela.

Keräys toimii sillarakentajana

Rakenna joulupuu -keräys on vakiinnuttanut paikkansa joulun ajan lahjoituskohteena.

- Keräystä odotetaan, ja sitä kyselevät sekä lahjoittajat että diakonian asiakkaat jo syksyllä. Meillä lahjoitusten kautta tuleva summa on pysynyt suurin piirtein samana useamman vuoden ajan. Eräs lahjoittaja kertoi, että lahjoittaa mieluiten tähän keräykseen, koska apu menee lyhentämättömänä suoraan avuntarvitsijalle, kertoo Paulasaari.

Paulasaari kuvailee keräystä iloiseksi ja myönteiseksi tapahtumaksi, jossa sekä lahjoittaja että lahjan saaja saavat olla osa iloista joulumieltä.

- Tämä on eräänlainen sillanrakennusprojekti. Monen seurakunnan alueella asuu sekä hyvin toimeentulevia ihmisiä että heikoimmassa asemassa olevia, näin rakennetaan siltaa eri elämäntilanteissa olevien ihmisten välille, pohtii Paulasaari.

Rakenna joulupuu -keräys myös tekee ihmisten kokeman köyhyyden ja yksinäisyyden näkyvämmäksi.

- Tässä kampanjassa vaikutetaan myös yhteiskunnallisesti siten, että ihmisten kokema köyhyys saa näkyvyyttä. Kirkon diakoniatyö toimii oikeudenmukaisuuden, ihmisarvoisen elämän ja lähimmäisen välittämisen suunnannäyttäjänä – tässä keräyksessä kaikki tuo lähimmäisenrakkaus tulee näkyväksi.

Saatu apu tulee monelle tarpeeseen.

- Lahjojen saajat ovat todella liikuttavan kiitollisia, lahjoitukset tuovat heille joulun. Eräs kertoi, että tämä on todellinen rukousvastaus. Lahjan saajalle tulee olo, että joku ajattelee minua ja se tuo merkityksen jouluun.

Rakenna joulupuu on Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan seurakuntien yhteinen hyvän tekemisen joulukampanja. Lahjat toimittavat perille seurakuntien diakoniatyöntekijät.

Tiedot keräyksestä on kerätty seurakunnista 19.12.2023. Myös tämän päivämäärän jälkeen seurakuntiin on tullut lahjoituksia, joita tässä tiedotteessa ei ole huomioitu.

Tiedot päivämäärään mennessä on saatu näistä pääkaupunkiseudun seurakunnista:

Espoo
Espoonlahden seurakunta, Olarin seurakunta, Espoon Tuomiokirkkoseurakunta, Leppävaaran seurakunta ja Tapiolan seurakunta. Helsinki Pitäjänmäen seurakunta, Tuomiokirkkoseurakunta, Roihuvuoren seurakunta, Kallion seurakunta, Haagan seurakunta, Munkkiniemen seurakunta, Herttoniemen seurakunta, Töölön seurakunta, Lauttasaaren seurakunta, Mikaelin seurakunta ja Malmin seurakunta.
Vantaa
Hakunilan seurakunta, Hämeenkylän seurakunta, Rekolan seurakunta, Korson seurakunta, Tikkurilan seurakunta ja Vantaankosken seurakunta.
Kauniainen
Kauniaisten suomalainen seurakunta ja Grankulla svenska församling.

Rakenna joulupuu -keräyksellä autetaan avuntarvitsijoita paitsi joulun aikaan, myös tulevan vuoden aikana.

www.rakennajoulupuu.fi

2023-12-27 08:00:00.0