Ehdokasasettelun loppukiri - vielä ehdit asettumaan ehdolle seurakuntavaaleissa!

Monenlainen Vantaa tarvitsee monenlaisia päättäjiä. Olisitko juuri sinä kiinnostunut vaikuttamaan seurakuntasi asioihin? Ehdokkaaksi voi asettua 15.9. kello 16 saakka.

uskottu toivottu rakastettu

Asetu ehdolle sellaisena kuin olet.

Joka neljäs vuosi käytävät seurakuntavaalit lähestyvät. Vaalit käydään marraskuussa, mutta ehdokkaksi täytyy asettua 15.9. mennessä. Vaalit ovat ainoa demokraattinen väylä vaikuttaa omaan seurakuntaasi sekä koko kirkkoon. Asetu ehdolle ja vaikuta!

Mistä vaaleilla valitut luottamushenkilöt päättävät?

Luottamushenkilöt päättävät esimerkiksi siitä, miten kirkollisverovaroja käytetään. Miten sinä jakaisit varoja esimerkiksi nuorisotyön, diakoniatyön, palkkakulujen ja kiinteistöjen kunnostamisen välillä?

Budjettikysymysten lisäksi luottamushenkilöt muun muassa

• päättävät tietyistä työntekijävalinnoista (esimerkiksi kirkkoherran valinnasta)
  • äänestävät jäseniä kirkon "eduskuntaan" eli kirkolliskokoukseen
  • päättävät seurakunnan strategiasta eli siitä, mihin suuntaan seurakuntaa tulevaisuudessa ohjataan.

Kuinka asetun ehdolle seurakuntavaaleissa?

Seurakuntavaaleissa ehdolle asetutaan valitsijayhdistysten kautta. Valitsijayhdistykset keräävät ehdokkaita ehdokaslistoille. Aloita siis tutustumalla siihen, millaisia ehdokaslistoja on jo olemassa. Jos löydät vaihtoehdoista itsellesi sopivan, ole yhteydessä ehdokaslistan yhteyshenkilöön ja kerro kiinnostuksestasi asettua ehdolle. Jos listoista mikään ei ole sinulle sopiva, voit myös perustaa oman ehdokaslistan! Katso täältä, kuinka perustat uuden ehdokaslistan.

Asettuaksesi ehdolle, sinun tulee täyttää ehdokkaan suostumus, jonka saat valitsijayhdistykseltä. Valitsijayhdistykset huolehtivat omat ehdokaslistansa seurakunnan kirkkoherranvirastoon 15.9. kello 16 mennessä.

Tämän jälkeen voitkin aloittaa oman vaalikampanjoinnin! Kerro ihmisille esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, että olet asettunut ehdolle. Lisätietoa ja tukea ehdokkaille on saatavilla ehdokasasettelun päätyttyä.

Kysyttävää?

Jos sinulla on kysyttävää seurakuntavaaleihin liittyen, voit olla yhteydessä seurakuntaasi. Yhteystiedot löydät täältä.

Asetu ehdolle sellaisena kuin olet.

Fri Sep 02 11:05:00 EEST 2022