Ensemble Gamut! - matkalla

ke 24.4. klo 19.00 – ke 24.4. klo 20.00
Ensemble Gamut!

Pyhän Laurin kappeli

Tervetuloa Ensemble Gamut!:n matkaan kuulemaan ja näkemään kolmen työpäivän tulos, kun yhtye kohtaa äänitaiteilija Tuomas Norvion ja kuvataiteilija Vappu Rossin muodostaen uuden, taiteidenvälisen projektin "FLOS", joka käsittelee arktisten uhanalaisten kukkien teemaa. Kollektiivi yhdistelee keskiajan kukkateemaisia sävelmiä omiin sävellyksiinsä ja kansansävelmiin, laajentaen äänimaisemaa elektronisten efektien avulla. Kuulemme birgittalaissävelmiä sekä keskiajan mystikon Hildegard Bingeniläisen syvääluotaavia ja virtuoottisia melodioita, runosävelmiä, loitsuja, omia sävellyksiä sekä vauhdikasta improvisaatiota. Vapaa pääsy.

Aino Peltomaa I Laulu, keskiajan harppu, perkussiot
Ilkka Heinonen I Jouhikot, laulu, elektroniikka
Juho Myllylä I Nokkahuilut, laulu, elektroniikka
Tuomas Norvio I Live-elektroniikka

Kappelissa esillä projektin aikana syntynyt Vappu Rossin teos.

Projektia tukee Otto A. Malmin säätiö

Ensemble Gamut!

Aino Peltomaan luotsaama Ensemble Gamut! on noussut nopeasti yhdeksi Suomen kiinnostavimmista genrejen välimailla sulavasti liikkuvista yhtyeistä. Yhtye on luonut uniikin soundinsa yhdistämällä elementtejä omista sävellyksistä, keskiajan musiikista, suomalaisista kansansävelmistä, improvisaatiosta sekä elektronisista äänimaisemista. Peltomaan kuulas ääni, Heinosen karhea jouhikko, Myllylän groovaavat bassoriffit, meditatiiviset ambient-äänimaisemat ja yhteiset improvisatoriset ilottelun hetket luovat taianomaisen, ajattoman maailman.

Eclipse Musicin joulukuussa 2022 julkaisema Ensemble Gamut!:n toinen levy ”RE” on Emma -ehdokkaana ja saanut osakseen laajaa kiinnostusta myös Suomen rajojen ulkopuolella sekä klassisen musiikin, vanhan musiikin kuin myös progressiivisen musiikin piireissä. 2020 julkaistu debyyttilevy ”UT” sai Suomen vanhan musiikin liiton “Vuoden vanhan musiikin teko 2020” -tunnustuspalkinnon, jonka valitsi Paleface maaliskuussa 2021. Levy valittiin myös YLE:n vuoden levy 2021 -ehdokkaaksi, ja oli The Progressive Aspect:n valitsemien vuoden parhaiden proge-levyjen joukossa.

Ensemble Gamut! on esiintynyt laajalti niin klubikeikoilla, museoissa, keskiaikaisissa kirkoissa kuin konserttisaleissakin Suomen lisäksi Ruotsissa, Saksassa, Belgiassa ja Hollannissa ja kesällä 2024 heidät nähdään Suomen lisäksi Saksassa ja Italian kiertuella.

Yhtyeen nimi viittaa keskiajan musiikinteoreettiseen järjestelmään “Gamut” (Guido Arezzolainen). Gamut on myös värisävyjen kokonaisuus ja “kamut” viittaa suomalaiseen kansanmusiikkiin, sekä kaveruksiin.

”Gamut! -yhtyeen soitinarsenaali on vakuuttava: harppu, lyömäsoittimet, jouhikko ja nokkahuilut ja elektroniikka. Näillä evälillä yhtye taikoo arkaaisen ja levollisen sointimaailman”

Risto Nordell / Suomen Kuvalehti (19.1.2023)

Youtube: https://youtu.be/NGE_W9Oy-qkLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Facebook: www.facebook.com/ensemblegamut/Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Instagram: www.instagram.com/ensemblegamut/Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Web page: www.ensemblegamut.comLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Electronic Press Kit: www.ensemblegamut.com/epkLinkki avautuu uudessa välilehdessä

kuva Henri Melaanvuo

Tikkurilan seurakunta

kanttori
Tikkurilan seurakunta
PL 69
01301 Vantaa

Olen kanttori ja vastaan seurakunnan musiikkityöstä. Lisäksi säestän messuja, siunauksia ja vihkimisiä. Itselleni erityinen osa työtä on vuodesta 1994 asti toimineen Corvus Laurencij -kuoron johtaminen. Lue lisää kuorosta tästä.

Olen soittanut pianoa kolmevuotiaasta asti ja opiskelupaikkaa miettiessäni keksin sitten hakea kirkkomusiikkia opiskelemaan, ja sitä kautta päädyin kanttorin-uralle.