Joulukirkoissa väljää – hautausmailla liikennettä aatonaatosta lähtien

Kuvassa tyhjä Tikkurilan kirkon sali ja joulukuusi

Tikkurilan kirkko jouluna 2021

Vantaan seurakuntien joulukirkoissa 24.12-26.12. oli hyvin tilaa ja kaikki halukkaat mahtuivat osallistumaan hartauksiin koronaturvallisesti. Kokonaiskävijämäärä oli yhteensä noin 1250 henkilöä.

Joulunajan tilaisuuksista odotetusti suosituimpia olivat joulukonsertit sekä Kauneimmat joululaulut -yhteislaulutilaisuudet, joissa kävi yhteensä noin 7500 henkilöä ajalla 22.11.-26-12.

Valtakunnalliset koronarajoitukset laskivat tilaisuuksien kävijämääriä ja tilaisuuksia pyrittiin mahdollisuuksien mukaan järjestämään myös verkossa. Suosituin verkkotapahtuma oli Hakunilan seurakunnan järjestämä Kauneimmat joululaulut verkossa -livetoivekonsertti, jonka lähetykseen liittyi yli 400 erillistä päätelaitetta.

Hautausmailla ja muistelupaikoilla liikennettä tavalliseen tapaan

Joulua vietettiin jälleen poikkeusoloissa ja vaikka uudet rajoitukset ovat vähentäneet huomattavasti Vantaan seurakuntien joulutilaisuuksien kävijämääriä, ei hautausmailla eroa normaaliin ollut nähtävissä.
Aatonaattona Pyhän Laurin kirkossa ei järjestetty tilaisuuksia ja kirkko oli auki, mikä mahdollisti vierailijoiden pistäytymisen kirkkoon hautausmaavierailun ohella.

– Moni pysähtyy salissa juttelemaan, joku kertoo käyvänsä tässä kirkossa ensimmäistä kertaa tai sen olevan tuttu jo vuosikymmenten takaa. Suntion työn parasta antia ovat nämä keskustelut, kiireettömät kohtaamiset. Kuulen tarinoita haudatuista sukulaisista tai häistä, joita vietettiin lähes kolmekymmentä vuotta sitten.

Koronasta huolimatta tunnelma hautausmaalla on tänäkin jouluna rauhallinen, iloinenkin ja kävijöitä on paljon. Varsinkin kirkon ympäristössä, lähellä parkkipaikkoja käy tasainen vaellus koko illan. Varmasti ihmisillä on kiire jouluperinteitä suorittamaan, mutta täällä hoppu ei näy, kertoo vahtimestari Hanna Keto Helsingin Pitäjän hautausmaalta jouluaattona.

Vantaan seurakuntien hautausmailla vierailijoiden määrä alkoi kasvaa aatonaatosta alkaen, eniten kävijöitä oli totuttuun tapaan jouluaattona. Lisääntyneisiin kävijämääriin oli varauduttu järjestämällä muun muassa liikenteenohjausta.

Mon Jan 03 15:05:39 EET 2022