Koronapassi jää tauolle kirkkotilaisuuksissa 28.12.2021-17.1.2022

Jumalanpalveluksissa ja toimituksissa henkilömäärärajoituksia

Kuvassa tunnelmallinen kynttilälyhty ulkoilmassa.

Koronarajoitukset kiristyvät vuoden pimeimpään aikaan. Kuva: Esko Jämsä.

Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli on antanut aluehallintoviraston ohjeiden pohjalta uusia ohjeita 23.12.2021.

Aluehallintovirasto on kieltänyt kaikki julkiset kokoontumiset aikavälillä 28.12.2021-17.1.2022. Aluehallintoviraston ohjeet eivät kuitenkaan koske kirkon välttämätöntä toimintaa ihmisten kriisinkestävyyden ylläpitämiseksi koronapandemian aikana. Seurakuntien jumalanpalvelukset ja toimitukset, kuten hautaan siunaaminen, kaste ja avioliittoon vihkiminen tai ruoka-avun järjestäminen eri tavoin ovat toimintaa, joilla vähennetään yksinäisyyttä ja jotka kuuluvat kirkon välttämättömiin tehtäviin.

Jumalanpalveluksissa ja toimituksissa henkilömäärärajoituksia

Jumalanpalveluksissa otetaan käyttöön henkilömäärärajoitukset siten, että tilaan saa tulla yhtäaikaisesti enintään 1/5 tilan enimmäishenkilömäärästä. Tilaisuudessa saa kuitenkin kaikissa tapauksissa olla kerrallaan enintään 30 henkilöä. Koronapassista luovutaan kaikissa tilaisuuksissa. Kaikki säännöllinen seurakuntien viikkotoiminta, kuten kerhot ja piirit, jää tauolle. Myös konsertit ja yhteislaulutilaisuudet sekä kuorolaulu keskeytetään.

Lasten ja nuorten harrastustoiminta saa jatkua

Aluehallintoviraston antaman päätöksen mukaisesti seurakunnissa voidaan jatkaa vuonna 2004 syntyneiden ja sitä nuorempien lasten ohjattua harrastustoimintaa. Alakoululaisten iltapäiväkerhot jatkavat toimintaansa kaupunkien perusopetusta koskevien linjausten ja ohjeiden mukaisesti. Iltapäiväkerhojen lisäksi myös lasten päiväkerhot voivat jatkaa toimintaansa kaupunkien varhaiskasvatuksen kerhojen linjauksia vastaavasti. Kukin seurakunta tiedottaa erikseen lasten päiväkerho- ja harrastetoiminnan mahdollisesta jatkumisesta viimeistään viikolla 2 (10.-16.1.2022).

Tilaisuuksissa huolehditaan koronaturvallisuudesta ja käytössä on vahva maskisuositus. Jumalanpalveluksia ja hartauksia lähetetään suorana verkkoon. Tarkemmat tiedot löytyvät tapahtumakalenterista www.kirkkovantaalla.fi.

Thu Dec 23 20:04:00 EET 2021