Kirkonkylän joulu kutsuu virittäytymään juhlaan

Ohjelmallisia joulumarkkinoita vietetään lauantaina 18.12.2021 kello 12–16 Vantaan Pyhän Laurin kirkon ympäristössä ja Pappilan puistossa.

KirkonkylanJoulu2021_Insta_1920x1080px.jpg

(Huom. Pyhän Laurin kirkossa pidettäviin päivän tapahtumiin edellytetään voimassa olevien kokoontumisrajoitusten mukaisesti 16 vuotta täyttäneiltä voimassa oleva koronapassi.)

Jo ennen varsinaista tapahtumaa, kello 11, kuullaan Pyhän Laurin kirkossa (Kirkkotie 45) tietokirjailija Marjut Hjeltin luento aiheesta” Mistä tuntee joulun - tuttujen joulutapojen taustaa.” Hjeltin luennolla käsitellään sitä, miten talonpoikaisyhteiskunnan jouluun kuuluneet tavat ovat siirtyneet nykyisiin jouluperinteisiin. Lasten jou­lulauluja lauletaan kirkossa kello 12 kirkossa. Perheen pienimmille on ohjelmassa myös askartelua ja vetokoira-ajelua, minkä lisäksi voi kurkata Hertta-kirkonrotan joulukotiin.

Pappilan puistossa (Kuriiritie 3) on myynnissä muun muassa käsitöitä ja herkkuja. Päivän mittaan Vantaa-Seura tekee jouluisia Kirkonkylä-opastuksia (klo 12 ruotsiksi, klo 13 ja 14 suomeksi) ja yhdistyksen kahviossa Pakarituvalla on myynnissä joulutorttuja, glögiä sekä kahvia. Kello 14 kirkossa on kuultavissa BRQ Vantaa Festivalin maksuton joulukonsertti. Kello 15 esitellään uutta eMuseo - Kirkonkylän mobiiliopasta. Makasiinirakennuksessa toimiva Kotiseutumuseo pitää ovensa auki tapahtuman ajan.

Tilaisuuden järjestävät yhdessä Tikkurilan seurakunta ja Vantaa-Seura, jotka ovat tottuneet järjestämään alueella yhdessä myös esimerkiksi vuotuista Helsingan keskiaikapäivää.

- Samoin kuin se, sopii tämäkin tapahtuma kaiken ikäisille. Tapahtumassa tuodaan jälleen esiin alueen historiaa sekä joulunviettotraditioita nyt sekä ennen, kuvailee Pyhän Laurin kirkon tapahtumakoordinaattori Susanna Lönnqvist Tikkurilan seurakunnasta.

Jouluvalmistelut muuttuvat

Melkein 570 vuotta vanhan kirkon seuduilla joulutraditiot ovatkin pitkät. Vantaa-Seuran toiminnanjohtaja Riina Koivisto sanoo, että verrattuna nykyaikaan, ennen joulua valmisteltiin hartaasti ja sitä rytmittivät totutut perinteet.

- Jouluvalmistelut aloitettiin ensimmäisenä adventtina ja valmista piti olla Tuomaan päivänä. Kaikki tehtiin itse ja raaka-aineet saatiin omalta pellolta ja metsästä, olihan kirkonkylä täyttä maaseutua. Nykyään voimme ostaa joulun kaupasta koristeineen ja  ruokineen, vaikka varmasti monessa perheessä jouluvalmistelut ovat tänäkin päivänä tärkeä osa juhlaan valmistautumista.

Koivisto huomauttaa, että valmisteluihin voi helposti nykyaikana sekoittua odotuksen lisäksi myös stressiä, kun työ ja harrastukset kilpailevat ajasta ja suunniteltu piparkakkutalo tai joulukranssi jääkin askartelematta. Hän toivoo, että Kirkonkylän joulun voisi toimia myös osana jouluun valmistautumista.

- Voi unohtaa joulun kiireet kuunnellessa musiikkia, nauttiessa ohjelmanumeroista ja tunnelmasta. Kaiken kukkuraksi markkinoilta voi hankkia leivonnaisia joulupöytään sekä käsityöläisten valmistamia lahjoja - sitä kranssia unohtamatta.

Tapahtumaa tukevat Vantaan kaupunki, Helsingestiftelsen sr. ja BRQ Vantaa Festival.

Mon Nov 29 08:16:00 EET 2021