Vantaalla nähtävissä kastebuumi - Kastepäivä mahdollistaa vaivattomat ristiäiset

Koronarajoitusten purkamisen jälkeen perheissä järjestetään nyt ristiäisiä, jotka ovat viime talvena ja keväänä jääneet järjestämättä. Vantaan kirkoissa vietetään 10.10.2021 Kastepäivää, joka on helppo ja mutkaton tapa järjestää ristiäiset.

Kastettava lapsi aikuisen käsivarsilla. Pappi vieressä.

– Vantaalla on nähtävillä pieni kastebuumi. Kesän ja alkusyksyn aikana on kastettu selkeästi alkuvuotta enemmän lapsia, ja nyt kastettavat ovat hieman vanhempia. Perheet haluavat pitää juhlia nyt, kun sukua ja perhettä saadaan koolle. Lapsen ristiäiset on tärkeä juhla, jota halutaan viettää yhdessä, kertoo Hakunilan seurakunnan kirkkoherra Hans Tuominen.

Kastebuumi näkyy pappien kalentereissa. Alkuvuonna kolmen ensimmäisen kuukauden aikana Vantaalla kastetiin yhteensä hieman yli 200 henkilöä. Kesäkuun, heinäkuun ja elokuun aikana luku on noussut 475 kastettuun. Luvut sisältävät myös aikuiskasteet, joita tavallisesti on kuukaudessa noin 20.

Lokakuussa järjestettävän Kastepäivä mahdollistaa vaivattoman, mutta myös tunnelmallisen kastetilaisuuden. Päivän idea on helppous ja vaivattomuus, kirkkoon voi tulla valmiiseen pöytään. Seurakunta tarjoaa juhlille kauniit puitteet, kymmenen hengen kakun ja kahvit, tarvittaessa lainaan saa kastemekon. Kakun saa halutessaan myös mukaan kotona vietettäviä juhlia varten.

– Kaste on ilon ja rakkauden juhla, portti, jossa toivotetaan tervetulleeksi kristittyjen yhteyteen. Kastettuna en ole juureton, vaan kuulun yhteisöön, joka tahtoo hyvää. Tikkurilan seurakunnan pappi Johanna Jakonen sanoo.

Kastepäivään voi tuoda kastettavaksi vauvan, taaperon tai isomman, alle 15-vuotiaan lapsen. Kasteaika varataan etukäteen ja jokainen tilaisuus suunnitellaan etukäteen yhdessä kastepapin kanssa. Kastepäivään ilmoittautuminen on 24.9. mennessä.

Kastepäivän varaukset ja lisätiedot www.kastepaiva.fi

Mon Sep 20 16:48:00 EEST 2021