Kesän ja syksyn 2022 vihkiajat Vantaan Pyhän Laurin kirkkoon ovat varattavana 30.8.–5.9.

Vuodelle 2022 kirkkohäitä suunnittelevien on hyvä olla nyt valppaana.

Vihkipari Pyhän Laurin kirkon alttarilla.

Kuva: Antero Harju

Ensi vuoden kesäkuun ja joulukuun väliset vihkiajat Vantaan Pyhän Laurin kirkkoon ovat haettavissa 30.8.–5.9. Helsingin pitäjän kirkonkylässä sijaitseva keskiaikainen kivikirkko on vuodesta toiseen Suomen suosituimpia vihkipaikkoja.

Aikoja voi hakea nettilomakkeella Vantaan seurakuntien nettisivujen kautta. Vihkipareille ilmoitetaan heidän saamastaan ajasta syyskuun loppuun mennessä. Hakeminen edellyttää vahvaa tunnistautumista ja oman tunnuksen luomista asiointipalveluun.

Etusijalla vihkiaikojen haussa ovat Tikkurilan seurakunnan ja Vanda svenska församlingin jäsenet. Vantaan Pyhän Laurin kirkko on näiden seurakuntien kotikirkko. Toisella sijalla muut vantaalaiset vihkiparit ja kolmannella sijalla muut hakijat. Vähintään toisen hakijoista pitää kuulua kirkkoon.

Vihkiaikatoiveita tulee nettihaussa antaa vähintään viisi ja enintään kymmenen. Ajat voivat olla saman päivän aikoja.

Tarjolla olevat vihkiajat ovat perjantai-iltapäivisin, alkamisajat klo 15.30–17 sekä lauantaisin alkamisajat klo 12.30–17. Suosituimmat ajat ovat lauantaisin välillä 13.15–15.30. Mitä enemmän toiveita hakija esittää sen parempi todennäköisyys on saada aika.

Aikoja ei tarvitse olla varaamassa heti aamulla 30.8., sillä lomakkeen lähetysajalla ei ole vaikutusta, kunhan toive on lähetetty hakuajan 30.8.–5.9. sisällä.

Kesän ja loppuvuoden 2022 vihkiaikoja haetaan lomakkeella, johon pääsee 30.8. alkaen sivulta https://www.vantaanseurakunnat.fi/tikkurilan-seurakunta/vihkiajat-pyhan-laurin-kirkkoon

Alkuvuoden aikoja voi varata jo nyt ilman hakumenettelyä

Vihkiaikoja tammikuusta toukokuulle 2022 voi varata jo nyt, ja ajat ovat varattavissa heti. Aikoja voi varata verkossa asiointi.vantaanseurakunnat.fi. Vantaalaiset voivat varata aikoja myös oman seurakuntansa kirkkoherranvirastosta.

Pikaisemmin naimisiin Pyhän Laurin kirkossa haluavat voivat toteuttaa toiveensa jo 17.9.2021 järjestettävässä Hääyö-tapahtumassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jossa alttarille voi astella ilman ajanvarausta.

Korona vähentänyt vihkimisten määrää

Vihkimisiä oli Pyhän Laurin kirkossa kesällä 2021 enemmän kuin vuosi sitten, nyt jo selvästi yli puolet koronaa edeltäneen ajan tavallisen vuoden määrästä. Ensimmäisenä koronakesänä 2020 jäätiin selvästi alle puoleen. Tänäkin kesänä tuli runsaasti peruutettuja vihkivarauksia, kun koronatilanne ei sitten ollutkaan ollenkaan niin hyvä kuin odotettiin.

Tue Aug 24 09:00:00 EEST 2021