Katastrofiapua 15 000 euroa Etiopian Tigrayn humanitaarisen kriisin uhreille

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti avustuksen myöntämisestä 21.4.2010 Suomen Lähetysseuran kautta.

Luterilaisen maailmanliiton edustajat tapaamassa Eritrean turvapaikanhakijoita kirkon edustalla.

Luterilaisen maailmanliiton edustajat tapaamassa Eritrean turvapaikanhakijoita. Kuva Lutheran World Federation C. Masanga

Pitkään jatkunut poliittinen epäsopu Etiopian hallituksen ja Pohjois-Etiopian Tigrayn alueen paikallishallinnon välillä puhkesi aseellisiksi yhteenotoiksi 4. marraskuuta 2020. Taistelujen seurauksena tuhannet ihmiset pakenivat kodeistaan, osa naapurimaahan Sudaniin ja muualle. Tilanne on edelleen levoton ja humanitaarisen avun tarve suuri. Koronapandemia ja
heinäsirkkaparvien aiheuttamat tuhot viljelyksille vaikeuttavat oloja.

Avustusten toimittaminen alueelle on ollut vaikeaa, mutta helmikuun 2021 alussa Luterilainen maailmanliitto ja Etiopian Mekane Yesus -kirkko pystyivät aloittamaan avustustyön alueella ja humanitaarista apua on voitu toimittaa perille.

Kirkkojen kansainvälinen avustusverkosto ACT-allianssi ja Luterilainen maailmanliitto ovat nyt toteuttamassa avustushanketta Tigrayn alueella yhteistyössä Etiopian Mekane Yesus -kirkon sekä Etiopian ortodoksisen kirkon kanssa. Apua on tarkoitus antaa niin pakolaisille kuin alueella asuville ihmisille. Hankkeen on tarkoitus kestää vuoden.

Suomen lähetysseura on ohjannut varoja alueen humanitaariseen apuun 50 000 euroa. Vantaan seurakuntien yhteisen kirkkoneuvoston myöntämä avustussumma 15 000 euroa ohjataan Suomen Lähetysseuran katastrofirahastoon. Avustus ohjataan perille Mekane Yesus -kirkon kautta. Lähetysseura on tehnyt pitkäaikaisen kumppaninsa kanssa myös aiemmin katastrofityötä.

Tarkoituksena on turvata ruoan ja veden saanti ja auttaa erityisesti nälkää näkeviä lapsia sekä odottavia ja imettäviä äitejä. Koronaviruksen leviämisen estämiseksi ja hygieniatilanteen parantamiseksi rakennetaan myös vessoja ja käsienpesupisteitä sekä jaetaan kasvomaskeja ja käsidesiä. Hankkeeseen sisältyy myös rauhanrakentamista yhteisöjen välillä sekä psykososiaalista tukea.

2021-04-21 19:18:00.0