Pitkäperjantaina suruliputetaan koronaan kuolleiden muistoksi

Kaikki Vantaan evankelis-luterilaiset seurakunnat suruliputtavat pitkäperjantaina 2.4. klo 8–12. Suruliputuksella muistetaan koronaan kuolleita.

Puolitangossa oleva Suomen lippu.

Helsingin piispa Teemu Laajasalo ehdotti koko maahan suruliputusta pitkäperjantaina. Piispa Laajasalo kutsuu kaikkia ihmisiä ja yhteisöjä osallistumaan suruliputukseen. Vantaalla myös Vantaan kaupunki osallistuu suruliputtamalla 45 kohteessa.

– Suruliputuksella muistamme heitä, jotka ovat menehtyneet koronaan meillä Suomessa tai muualla maailmassa ja heitä, jotka ovat koronan aikana menettäneet läheisensä pystymättä kunnolla hyvästelemään. Pitkäperjantai on kirkkovuodessa kärsimyksen, surun ja kuoleman päivä, Laajasalo sanoo.

Laajasalon mukaan rajoitustoimet ovat terveyden kannalta elintärkeitä. Niiden kääntöpuoli on, että surun kokemiselle ei ole ollut mahdollisuuksia eikä sen jakamiselle paikkoja.

– Kuoleman lähestyessä ihmisten on täytynyt pohtia, ketä saa halata ja kenen kyyneleitä voi pyyhkiä. Hautajaisia suunnitellessaan ihmiset joutuvat nyt valitsemaan lähiomaisia tai arkunkantajia, Laajasalo sanoo.

Lue myös: Kirkko ja kaupunki: Piispa Teemu Laajasalo ehdottaa suruliputusta koronan vuoksiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2021-04-01 15:34:05.0