Vantaalaiset innostuivat antamaan joululahjoja tuntemattomille entistä enemmän koronajouluna

Koronavuoden kovat ajat innostivat vantaalaisia antamaan joululahjoja vähävaraisille ja vanhuksille. Vantaan seurakuntien Rakenna joulupuu -keräyksen kautta annettujen lahjojen määrä kasvoi huomattavasti edelliseen vuoteen verrattuna.

Kuvassa lukee: Jouluruokaa yli 22000 eurolla, 158 elämyslahjaa perheille, joulukukka 315 vanhukselle.

Vantaalla lahjoituksia kertyi nyt yhteensä 1084 kappaletta. Vuonna 2019 kampanjan kautta kertyi 460 lahjaa.

Hakunilan seurakunnan diakoni Kati Pyykkö iloitsee siitä, että niin moni halusi antaa lahjan.

– Useissa alueemme perheissä on nyt todella tiukkaa. Oletan, että koronavuoden kokemukset ovat vaikuttaneet auttamishalun lisääntymiseen.

Rakenna joulupuu -keräyksen kautta oli mahdollista antaa monenlaisia hyvää mieltä tuottavia lahjoja. Vaihtoehtoja olivat muun muassa elämyslahjakortit, ruokalahjakortit, vanhusten joulukukat ja hyvinvointilahjakortit.

Elämyksiä ja jouluruokaa perheille

Suosittu lahjavaihtoehto olivat elämyslahjakortit. Elämyslahjakortilla vähävarainen perhe pääsee yhteiseen elämykseen kuten seikkailupuistoon, elokuvateatteriin tai kylpylään. Vantaan seurakunnissa elämyslahjoja kertyi 158 kpl.

– Elämyslahjoja tuli Hakunilan seurakunnassa tänä vuonna paljon enemmän kuin viime vuonna. Saimme leffalippuja ja lahjakortteja Heurekaan, HopLopiin, Lintsille ja Flamingon kylpylään, Kati Pyykkö kertoo.

– Seurakunta jakaa nämä alueen vähävaraisille perheille. Lahjat tuovat iloa perheisiin ja ihmiset ovat ilahtuneet kyyneliin asti. ”Onko tämä todella meille?”, moni lahjan saaja kysyy.

Ruokalahjakortteja tuli 517 kappaletta, niiden yhteisarvo oli yli 22 000 euroa. Ruokalahjoitusten euromäärä tuplaantui viime joulusta. Monelle vähävaraiselle joulun ruokalahjakortti on äärimmäisen tervetullut lahja.

Kukkamuistamisia on jaettu 315 vanhukselle. Myös joulukukkien määrä tuplaantui viime vuodesta. Lisäksi Hämeenkylän seurakunnassa toteutettiin yhteensä 45 lasten konkreettista lahjatoivetta. Yhteensä Vantaalla lahjoituksia Rakenna joulupuu -kampanjan kautta kertyi 1084 kappaletta.

Rakenna joulupuu on Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan seurakuntien joulukampanja. Lahjat toimittivat perille seurakuntien diakoniatyöntekijät.

www.rakennajoulupuu.fi

2020-12-28 13:20:00.0