Vantaan seurakunnat auttaa kesälläkin

Vantaan seurakunnat jatkaa ihmisten auttamista koronaepidemiasta johtuvissa poikkeusoloissa. Avustustoiminta muuttaa kuitenkin muotoaan kesän alkaessa.

Bannerissa lukee Apua - sitä voi saada.

Maaliskuussa poikkeustilan alettua Vantaan Yhteinen pöytä -hävikkiruokaverkoston toiminta muuttui. Vantaan kaupunki ja Vantaan seurakunnat ryhtyivät jakamaan ruoka-apua ruokakasseissa taloudellisista syistä ruoka-apua tarvitseville. Sekä kaupunki että seurakunnat ovat vastaanottaneet ruoka-apupyyntöjä omissa keskitetyissä palvelunumeroissaan. Myös asiointiapua esimerkiksi apteekkeihin on annettu yli 70-vuotiaille, jotka eivät ole koronaeristyksen vuoksi voineet poistua kodeistaan.

Maaliskuussa poikkeustilan alettua Vantaan Yhteinen pöytä -hävikkiruokaverkoston toimintaa muutettiin vastaamaan väliaikaisesti poikkeusajan vaatimuksiin. Vantaan kaupunki ja Vantaan seurakunnat ryhtyivät jakamaan hätäruoka-apua kotiinkuljetettuina ruokakasseina taloudellisista syistä ruoka-apua tarvitseville ja koronan tähden kotona karanteenissa oleville. Sekä kaupunki että seurakunnat ovat vastaanottaneet ruoka-apupyyntöjä omissa keskitetyissä palvelunumeroissaan.

Avunpyyntöjä otetaan vastaan suoraan seurakunnissa kesäkuun alusta alkaen. Vantaan seurakuntien keskitetty asiointi- ja ruoka-apupyyntöjen vastaanotto yhdessä päivystyspuhelinnumerossa ja chatissa päättyy toukokuun lopussa. Päivystysnumerosta saa diakonian palveluohjausta 18.6. saakka.

Kaupungin Yhteisen pöydän poikkeusajan hätäapupuhelin ja kotiinkuljetus lakkaa 17.6. ja viimeiset kassit toimitetaan 18.6. Numerossa ohjataan kesäkuun ajan ensisijassa ottamaan yhteyttä Kelaan ja kaupungin sosiaalitoimeen kestävämpää ja pitkäkestoisempaa apua saadakseen, toissijaisesti Yhteisen pöydän muuhun ruoka-avun verkostoon. Kaupunki on tiedottanut palveluidensa muutoksista erikseen.

Jatkossa yhteys suoraan omaan seurakuntaan

Jatkossa apua tarvitsevat voivat ottaa yhteyttä oman alueensa seurakunnan diakoniapäivystykseen. Diakoniatyöntekijän kanssa kartoitetaan avun tarvitsijan kokonaistilanne ja voidaan yhdessä etsiä ratkaisuja elämän vaikeisiin tilanteisiin. Diakoniatyöntekijän kanssa voi keskustella myös huolista, yksinäisyydestä, ihmissuhteista tai terveyteen ja sairauksiin liittyvistä asioista. Katso tästä seurakuntien diakoniapäivystysten ajat ja yhteystiedot. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Koronaepidemian seurauksena työttömyys ja lomautukset ovat lisääntyneet Vantaallakin huomattavasti. Seurakuntien avustustoiminnan muutoksella pyritään vastaamaan kokonaisvaltaisesti esimerkiksi poikkeustilanteesta aiheutuvaan hätään ja huoliin.

Diakoniatyö on kirkon auttamistyötä, jota tekevät seurakunnassa työskentelevät sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Diakoniatyön palvelut ovat ilmaisia ja kaikkien saatavilla.

Hävikkiruokaa jakavasta Yhteinen pöytä -verkostoLinkki avautuu uudessa välilehdessästa puolet on palvellut vantaalaisia koko korona-ajan ja on nyt aktivoitumassa lisää toimijoita. Myös Vantaan seurakunnat ovat osa Yhteisen pöydän verkostoa. Näistä paikoista voi itse kysellä aukioloja: www.yhteinenpoyta.fi/verkostoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Normaalioloissa Vantaan seurakunnissa on käytetty hävikkiruokaa kirkon tiloissa tarjottavien ilmaisten yhteisöruokailuiden valmistamiseen. Koronaepidemian leviämisen torjumiseksi yhteisruokailut laitettiin tauolle ja ruoka-apua alettiin jakaa ruokakasseissa. Yhteisölliset ateriahetket ovat tauolla toistaiseksi. Niiden jatkosta päätetään epidemiatilanteen kehityksen ja kokoontumisrajoitusten mukaan.

Keskustelupuhelin toimii koko kesän

Jos korona ahdistaa tai yksinäisyys vaivaa, voi koko kesän ajan soittaa Vantaan seurakuntien keskustelunumeroon 09 830 6699. Vantaan seurakuntien työntekijöiden kanssa voi keskustella anonyymisti, avoimesti ja luottamuksellisesti kaikkina arkipäivinä klo 13–18.

Perheneuvonnan chat auttaa parisuhteen ongelmissa

Vantaan seurakuntien perheneuvojan kanssa voi nyt keskustella chatissa. Palvelussa voi kysellä neuvoja tai ottaa kätevästi yhteyttä perheneuvonnan ajanvaraukseen. Chat mahdollistaa nopean yhteydenoton, mistä on hyötyä erityisesti akuuteissa tapauksissa. Chat on auki tavallisesti ma–pe klo 9–15 perheneuvonnan sivulla www.vantaanseurakunnat.fi/perheneuvontaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Jos chat ei ole avoinna, sivulla voi jättää viestin perheneuvojille.

Wed May 27 12:56:00 EEST 2020