”Että kesällä olisi jotain odotettavaa” – Seurakunnan kesäkeräyksellä tuetaan oman alueen vähävaraisia lapsiperheitä

Kesäloman asioita on kivaa odottaa ja suunnitella, ja vielä jälkeenpäinkin muistella ja kertailla toisten kanssa. Osa lapsista jää kokemuksesta ulkopuolisiksi. Vanhemman huoli puolestaan on, miten tarjota omallekin lapselle kesätekemistä, jos rahoja on vaikea saada riittämään edes ruokaan.

Tähän kokemukseen haluaa Länsi-Vantaalla vastata Vantaankosken seurakunnan kesäkeräys. ”Lahjoita kesäiloa” -teemalla keräys on käynnissä toukokuun ajan.

Kesäkeräyksen tuotoilla tuetaan vähävaraisia perheitä heidän välttämättömissä menoissaan. Siten perheille voi jäädä mahdollisuus irrottaa hiukan ylimääräistä rahaa vähän erityisempään kesätekemiseen.

Perheiden tiukka tilanne loma-aikoina on seurakuntien auttamistyössä tuttu ilmiö.

- Kesällä voi olla monta ihmistä enemmän ruokapöydässä, kun kouluruokailua ei ole. Etävanhemman budjetti voi mennä nurin, kun lapsi tulee pidemmäksi aikaa lomailemaan, ja pitää kustantaa ruuat. Jokainen vanhempi haluaisi tarjota jotain kivaa yhteistä aikaa lomalle, sanoo diakoniapappi Tiina László.

Kaikki kiva kesätekeminen ei toki ole maksullista. Pienten lasten kanssa retki lähipuistoon tai uimarannalle voi olla aivan riittävä kohokohta. Kouluikäiset usein kaipaisivat jo jotain muuta ja haluaisivat olla niin kuin muutkin kaverit.

- Jos jo ruoka tai bussiliput tekevät tiukkaa, jää kyllä elokuvalippukin haaveeksi, huvipuistoista puhumattakaan, László kertoo.

- Tilanne on entisestään kiristynyt lapsiperheiden osalta. Ruuan hinta on noussut. Asumistuen ehdot kiristyivät huhtikuun alusta alkaen. 100–200 euron vähennys kuukausibudjetissa voi olla massiivinen muutos. Tässä kohdassa on kyllä lapsivaikutusten arviointi miettimättä.

Vantaankosken seurakunta järjesti vastaavan kesäkeräyksen ensimmäisen kerran vuonna 2022.

- Ilahduimme silloin kovasti, miten hyvin keräys otettiin vastaan. Saimme lahjoituksia sekä yksityisiltä että yrityksiltä. Kaikki tuotot menivät nopeasti jakoon, kertoo László.

Vantaankosken seurakunta toimii Länsi-Vantaalla alueina mm. Myyrmäki, Kaivoksela, Martinlaakso, Vantaanlaakso ja Kivistön suuralue.

Lahjoita kesäiloa -keräys

•    Tili: FI31 1578 3007 1011 93
•    Maksun saaja: Vantaan seurakuntayhtymä / Vantaankosken seurakunnan diakoniatyö
•    Viesti: Kesäkeräys

Keräysaika 1.–31.5.2024. Keräyslupa nro RA/2020/1560.

Fri Apr 26 09:24:00 EEST 2024