Lähes 85 000 osallistujaa Vantaan seurakuntien musiikkitilaisuuksissa vuonna 2023

Katso, mitkä olivat vuoden 2023 kymmenen suosituinta konserttia Vantaan kirkoissa.

Club for five -yhtye.

Kuva: Marek Sabogal

Vantaan seurakuntien musiikkitilaisuudet kokosivat lähes 85 000 kävijää vuoden 2023 aikana. Seurakunnat järjestävät runsaasti konsertteja ja yhteislaulutilaisuuksia, muun muassa suosittuja Kauneimmat joululaulut -tapahtumia.

Vantaan kirkoista suosituin konserttipaikka oli Vantaan Pyhän Laurin kirkko, jossa järjestettiin 66 musiikkitapahtumaa. Vuoden 2023 aikana Pyhän Laurin kirkon musiikkitilaisuuksiin osallistui 11 067 henkeä.

Toiseksi suosituimmaksi konserttipaikaksi on noussut uusi Tikkurilan kirkko. Siellä pidettiin vuonna 2023 yhteensä 91 musiikkitilaisuutta, jotka keräsivät 9340 osallistujaa.

Kolmanneksi eniten musiikkitilaisuuksiin osallistuttiin Korson kirkossa, jossa pidettiin 18 tilaisuutta ja niissä kävi 2190 henkeä.

Tikkurilan ja Pyhän Laurin kirkon tapahtumakoordinaattori Susanna Lönnqvist kertoo, että musiikkitilaisuuksien kävijämäärät ovat ilahduttavasti elpyneet koronavuosien jälkeen.

Lönnqvist pitää arvokkaana, että Suomen seurakunnissa tuotetaan musiikkia ja konsertteja niin, että jokaisella on mahdollisuus käydä konserteissa. Moniin konsertteihin on vapaa pääsy tai liput ovat kaupallisia toimijoita edullisempia.

Vantaan suosituimmilla konserttikirkoilla eli keskiajalta periytyvällä Pyhän Laurin kirkolla ja vuonna 2021 käyttöön vihityllä Tikkurilan kirkoilla on omat musiikilliset profiilinsa.

– Pyhän Laurin kirkossa pääpaino on laadukkaissa klassisen musiikin teoksissa. Toisaalta yllätyksellisyyttä tuo meidän aikamme populaarimusiikin ja 570-vuotiaan kirkkorakennuksen vuoropuhelu, heijastelu ja twist. Seurakunnan omassa tuotannossa siellä on ollut klassista, kansanmusiikkia, jazzia ja kevyttä musiikkia.

Tikkurilan kirkon musiikkikäyttö huomioitiin jo uuden kirkon suunnittelussa. Kirkkoon haluttiin klubityyppistä toimintaa, ja tätä toteuttaa nyt ns. perjantaisarja kerran tai kaksi kertaa kuussa. Esiintyjinä on kuultu mm. Elastista, Mariskaa, Eino Gröniä, Samuli Putroa ja Maustetyttöjä.

– Tikkurilassa toimii Pyhän Laurin kirkkoa paremmin kevyt, populaari musiikki. Tikkurilan kirkko on löytänyt hyvin paikkansa Vantaan konserttikentällä ja olemme saaneet kiitosta uuden kirkon annista Vantaan elävän musiikin tarjontaan. Vastaavan kokoista salia ei ihan lähistöllä ole, mikä on ollut houkutteleva tekijä myös kirkossa järjestetyille vierailutuotannoille. Moni kävijä on konserttien myötä löytänyt tiensä Tikkurilan kirkkoon ensimmäistä kertaa, Susanna Lönnqvist kertoo.

Suosituimmat konsertit Vantaan kirkoissa 2023

1. Urkuyö ja aaria: W. A. Mozartin Requiem 31.5.2023 Pyhän Laurin kirkossa
  2. Club for Five: Virret -konsertti 5.4.2023 Tikkurilan kirkossa
  3. Joulukonsertti Janna (Hurmerinta) 16.12.2023 Tikkurilan kirkossa